Ποια βιβλία να διαβάσουμε το καλοκαίρι;

Κατηγορία Book Corner

BOOK CORNER

Posted by Youmagazine Staff

 

Δώδεκα συν ένα λογοτεχνικά βιβλία (έξι ελληνικά, έξι ξένα συν ένα ιστορικό), από την πρόσφατη εκδοτική παραγωγή, που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων.

ν

ΥΠΑΡΧΟΥΝ πάμπολλα γούστα και άπειρες αναγνωστικές προτιμήσεις, αλλά το Book Corner επιλέγει δώδεκα συν ένα λογοτεχνικά βιβλία (έξι ελληνικά, έξι ξένα συν ένα ιστορικό), αντλημένα από την πρόσφατη εκδοτική παραγωγή, που αντιπροσωπεύουν ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων και μια μεγάλη ποικιλία τάσεων τόσο στο θεματικό όσο και στο καλλιτεχνικό επίπεδο.
ν

Άκης Παπαντώνης
Ρηχό νερό, σκιές

Εκδόσεις Κίχλη
Σελ. 168

Τα ξημερώματα της 26ης Απριλίου 1986 βρίσκουν τους κατοίκους του Πρίπιατ να κοιμούνται, να λογομαχούν, να ερωτοτροπούν ή να παλεύουν με τους δαίμονές τους, την ώρα που ο αντιδραστήρας Νο 4 του πυρηνικού σταθμού παραγωγής ενέργειας “Β. Ι. Λένιν” εκρήγνυται…

Με φόντο ένα γεγονός που διαχώρισε ανεπιστρεπτί το πριν από το μετά, η καθημερινότητα των ανυποψίαστων κατοίκων της πόλης-δορυφόρου του Τσερνόμπιλ μετατρέπεται σε σημείο καμπής. Προσωπικές ιστορίες και ετερόφωτες αφηγήσεις 

Το μυθιστόρημα του Άκη Παπαντώνη μιλάει με πυρετικό πλην σαφώς αποστασιοποιημένο τρόπο για την καταστροφή του Τσερνομπίλ στις 26 Απριλίου 1986, τοποθετώντας τη δράση του στη γειτονική πόλη Πρίπιατ, η οποία μετατράπηκε εξίσου σε μάρτυρα του ολέθρου. Η αφήγηση μοιράζεται μεταξύ των πρωταγωνιστών του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και των παιδιών τους και αναφέρεται στη θλιβερή καθημερινότητα της Σοβιετικής Ένωσης πριν την έκρηξη του πυρηνικού αντιδραστήρα.
ν

Αγγέλα Καστρινάκη
Κάτι ν’ αλλάξει! Μα πώς;

Εκδόσεις Κίχλη
Σελ. 344

Η Αγγέλα Καστρινάκη, μετά το βιβλίο της Και βέβαια αλλάζει, συνεχίζει την εξιστόρηση της νεανικής διαδρομής της ηρωίδας της Ειρήνης, στα χρόνια 1979-1984, μια εποχή που η κοινωνία διψούσε για «αλλαγή». Η Ειρήνη, μόνη σε μια άγνωστη πόλη, στη Θεσσαλονίκη, περνάει δύσκολες μέρες, ώσπου μέσα από τη συμμετοχή της στη νεολαιίστικη οργάνωση Ρήγας Φεραίος ενσωματώνεται στη φοιτητική κοινωνία.

Ζει τη φοιτητική ζωή: σινεμά, ταβερνεία, φιλίες, έρωτες ή ερωτικές δοκιμές· εκδίδει ένα περιοδικό· μετά την αρχική απώθηση προς τα αμφιθέατρα και τα μαθήματα, ανακαλύπτει τη χαρά της μάθησης, ενώ ταυτόχρονα προβληματίζεται για τους θεσμούς και την εκπαιδευτική διαδικασία. Μπορεί άραγε κάτι να αλλάξει σε αυτόν τον τόπο; Πριν από μερικά χρόνια απαντούσε: «Και βέβαια αλλάζει!» Τώρα συνειδητοποιεί τη δυσκολία, σκέφτεται όμως πως δεν πρέπει να παραιτείται κανείς από την επιθυμία «κάτι ν’ αλλάξει».
ν

Χρήστος Αστερίου
Η θεραπεία των αναμνήσεων

Εκδόσεις Πόλις
Σελ. 312

Ο Μιχάλης Μπουζιάνης, διάσημος συγγραφέας, βρίσκεται στη δίνη μιας πολύπλευρης προσωπικής κρίσης: καλείται να αντιμετωπίσει τον πανικό της μέσης ηλικίας, να αποδεχτεί ένα επώδυνο διαζύγιο και να βρει διέξοδο από το εντεινόμενο συγγραφικό μπλοκάρισμα που τον βυθίζει προοδευτικά στην απόγνωση. Ο ξαφνικός θάνατος του πατέρα του κι ένα οικογενειακό μυστικό θα κλονίσουν πολλές από τις βεβαιότητες της ζωής του και θα τον στείλουν σ’ ένα συναρπαστικό ταξίδι αυτογνωσίας από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα και ξανά πίσω.

Η Θεραπεία των αναμνήσεων είναι ένα μυθιστόρημα για την τζαζ, το χιούμορ, τη δύσκολη σχέση πατέρα-γιου, τη μετανάστευση στην Αμερική, τα γηρατειά, τη λειτουργία της μνήμης και την ελευθερία επιλογής απέναντι σε οικογενειακούς, εθνοτικούς και κοινωνικούς καταναγκασμούς. Κυρίως, όμως, είναι ένα βιβλίο για την αναζήτηση ταυτότητας και τα καλά κρυμμένα μυστικά του καθενός μας. Ένα βιβλίο για την ενηλικίωση και την αυτεπίγνωση.
ν

Έλενα Χουζούρη
Σκοτεινός Βαρδάρης

Εκδόσεις Πατάκη
Σελ. 274

Μια φωτογραφία τραβηγμένη το φθινόπωρο του 1913 στο Σιδηρόκαστρο είναι η αφορμή για να πάρει μπρος η δράση στο μυθιστόρημα της Έλενας Χουζούρη Σκοτεινός Βαρδάρης (επανέκδοση από τις εκδόσεις Πατάκη). Εκρηκτικά ιστορικά γεγονότα, έρωτες, εθνικές αποβλέψεις και μετακινήσεις…

Μελένικο, Θεσσαλονίκη, Παρίσι, 1911-1913. Μια ιστορία έρωτα και απώλειας την εποχή των Βαλκανικών Πολέμων στη Θεσσαλονίκη, στο Μελένικο (σημερινό Μέλνικ στη Βουλγαρία), στη Σόφια, στο Βουκουρέστι και στο Παρίσι. Η αφήγηση, που παρακολουθεί τη σχέση ανάμεσα στην ωραία αρχοντοπούλα Ελένη και τρεις φίλους, τον Στέφανο, τον  Θεόδωρο και τον Βούλγαρο Γκεόργκι, ξεκινά με τη φωτογραφία του Γάλλου φωτογράφου Ωγκύστ Λεόν  στο Σιδηρόκαστρο, το 1913: «Έλληνες πρόσφυγες από το Μελένικο».

Με ολόκληρη την τότε οθωμανική Μακεδονία σε αναβρασμό καθώς ο βαλκανικός κόσμος γεννιόταν από την αρχή, σε μια ατμόσφαιρα που μυρίζει μίση, καταστροφή και προσφυγιά, ο πόλεμος φέρνει βίαιες ανατροπές στη ζωή των ηρώων. Όμως, ένας αιρετικός, ανεπίτρεπτος έρωτας έρχεται να υπενθυμίσει τη φωτεινή πλευρά της ζωής και να ρίξει άλλο φως στη φωτογραφία των προσφύγων από το Μελένικο που, διασχίζοντας τον χρόνο, συνδέει το παρελθόν με το παρόν μέσω της μνήμης.
ν

Φώτος Λαμπρινός
Παλαμηδίου 10
Εκδόσεις Καστανιώτη
Σελ. 400

Το αυτοβιογραφικό ντοκιμαντέρ ενός παιδιού που γεννήθηκε στη δικτατορία του Μεταξά και ένεκα των ιδεών και, κυρίως, της στάσης των γονέων του απέναντι στα κοσμοϊστορικά γεγονότα ζει μέχρι την ενηλικίωσή του παρακολουθώντας τις εξορίες, τις φυλακές, τα βασανιστήρια και τα γερμανικά στρατόπεδα όχι ως κάτι το σπάνιο και εξαιρετικό αλλά ως καθημερινότητα αναπόφευκτη – σχεδόν «φυσιολογική».

Ένα περιβάλλον καλλιτεχνών-διανοουμένων (Γιώργης Λαμπρινός, Σωτήρης Πατατζής, Μίμης Φωτόπουλος, Βασίλης Ρώτας, Μέμος Μακρής, Φοίβος Ανωγειανάκης, Μέλπω Αξιώτη, Στάθης Δρομάζος, Ντίνος Τσαλόγλου και πολλοί άλλοι) τοποθετεί τον ήρωα του βιβλίου σε προνομιούχο θέση σχετικά με τους ενδοιασμούς και τα ερωτήματα, τη στάση ζωής, τις αξίες της τέχνης, το ήθος και τη συμπεριφορά ανθρώπων οι οποίοι, χωρίς κανένα αντάλλαγμα, προσέφεραν τη ζωή τους για χάρη των ιδεών τους και μόνο.

Κεντρική φιγούρα η μητέρα του, που βίωσε τα γεγονότα από τη θέση μιας εργαζόμενης γυναίκας και πλήρωσε για τις πεποιθήσεις της με «αναγκαστική εργασία» στα γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης και με ανταμοιβή, μετά την Απελευθέρωση, την τετράχρονη εξορία σε ξερονήσια. 

Όλα αυτά διαδραματίζονται σε ταπεινές γειτονιές μιας πόλης με ανθρώπινα μέτρα.
ν

Γεωργία Κακαλοπούλου
Όσα αγαπήσεις θα ’ναι ξένα
Εκδόσεις Λιβάνη
Σελ. 384

Ένα μαγευτικό ταξίδι από την Ελλάδα στην Άπω Ανατολή των ανθισμένων κερασιών. Μια μοίρα που θα φέρει κοντά ανθρώπους από διαφορετικές εθνότητες και κουλτούρες κι ένας έρωτας που θα παλέψει με προκαταλήψεις και ανυπέρβλητα εμπόδια.

Η Κάτια, ακολουθώντας τον φίλο της στη Νότια Κορέα, ετοιμάζεται να κάνει μια νέα αρχή, να ξεπεράσει το δύσκολο παρελθόν της και να φτιάξει επιτέλους τη δική της μικρή επιχείρηση. Τα γεγονότα όμως θα τη φέρουν αντιμέτωπη με την απόλυτη καταστροφή. Θα βρεθεί ολομόναχη, προδομένη και δίχως χρήματα σε ξένη χώρα, με μοναδική σανίδα σωτηρίας μια νέα φίλη, την Κορεάτισσα Ζαντί.

Η Ζαντί, εν αγνοία της Κάτιας, θα κανονίσει για την Ελληνίδα φίλη της έναν λευκό γάμο προκειμένου να τη βοηθήσει να ορθοποδήσει. Δυο διάσημοι άντρες –δυο ξαδέρφια– θα γίνουν ορκισμένοι εχθροί διεκδικώντας μια θέση στην καρδιά της. Στο σπίτι στο οποίο θα βρεθεί νύφη θα τη μισήσουν, θα την πολεμήσουν, θα τη λατρέψουν.

Ένας Δράκος, ένας Πάνθηρας και μια μυθική λευκή Ελαφίνα σε ένα βιβλίο γεμάτο τρυφερές ανθρώπινες στιγμές και άκρατο ρομαντισμό.
ν

Άννυ Πρου
Άνθρωποι του δάσους

Μτφρ.: Γιώργος Κυριαζής
Εκδόσεις Καστανιώτης
Σελ. 832

Στα τέλη του 17ου αιώνα, δύο αδέκαροι νεαροί Γάλλοι, ο Ρενέ Σελ και ο Σαρλ Ντικέ, φτάνουν στον Καναδά, την αλλοτινή Νέα Γαλλία. Υποχρεωμένοι να υπηρετούν έναν φεουδαρχικό αφέντη, γίνονται ξυλοκόποι, άνθρωποι του δάσους. Ο Σελ υποφέρει πολλά δεινά, καταδυναστευμένος από το δάσος που του έχουν αναθέσει να αποψιλώσει. Αναγκάζεται να παντρευτεί μια γυναίκα της φυλής των Μικμάκ, και οι απόγονοί τους παγιδεύονται ανάμεσα σε δύο εχθρικές κουλτούρες. Ο Ντικέ, πολυμήχανος και αδίστακτος, το σκάει, γίνεται γουνέμπορος και μετά στήνει μια επιχείρηση ξυλείας.

Η Άννυ Πρου αφηγείται την παγκόσμια και σκληρή πορεία των απογόνων τους τα επόμενα τριακόσια χρόνια, την εκδίκηση των ανταγωνιστών, τα ατυχήματα, τις αρρώστιες, τις επιθέσεις των Ινδιάνων και τον πολιτισμικό αφανισμό. Ξανά και ξανά, αρπάζουν όσο μπορούν από έναν υποτιθέμενα αστείρευτο φυσικό πόρο, αφήνοντας τους χαρακτήρες της σύγχρονης εποχής αντιμέτωπους με μια πιθανή οικολογική κατάρρευση.

Το επικό αριστούργημα της σπουδαίας Αμερικανίδας συγγραφέως του διάσημου Μυστικού του Brokeback Mountain, είναι ένα εξαίσιο πάντρεμα ιστορίας και φαντασίας, ένα εκθαμβωτικό, υπέροχα δραματικό μυθιστόρημα για την καταστροφή των δασών του κόσμου, με ήρωες ολοζώντανους, γεμάτους απληστία, πόθο, εκδικητικότητα, συμπόνια και ελπίδα.
ν

Μόρτον Κέιτ
Το σπίτι της λίμνης

Μτφρ.: Χριστιάννα Ελ. Σακελλαροπούλου
Εκδόσεις Λιβάνης
Σελ. 592

Ιούνιος 1933. Στο Λοάνεθ, το σπίτι των Εντεβέιν, όλα είναι έτοιμα για το πάρτι του Μεσοκαλόκαιρου. Η δεκαεξάχρονη Άλις Εντεβέιν, εκκολαπτόμενη συγγραφέας, πετάει στα ουράνια. Όμως λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, η οικογένεια θα υποστεί μια τόσο βαριά απώλεια, ώστε θα φύγει για πάντα από το Λοάνεθ.

Ένα εγκαταλελειμμένο σπίτι… Εβδομήντα χρόνια μετά, η ντετέκτιβ Σέιντι Σπάροου επισκέπτεται τον παππού της στην Κορνουάλη. Εκεί, βρίσκεται τυχαία σ’ ένα εγκαταλελειμμένο αρχοντικό που περιβάλλεται από πυκνό δάσος και μαθαίνει την ιστορία ενός μικρού αγοριού που χάθηκε χωρίς να αφήσει κανένα ίχνος.

Η Άλις Εντεβέιν, γηραιά κυρία πια και επιτυχημένη συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων, ζει απομονωμένη στο Χάμπστεντ. Μέχρι που η ντετέκτιβ Σπάροου αρχίζει να κάνει ερωτήσεις για το παρελθόν της, πασχίζοντας να ξαναφέρει στο προσκήνιο το μπλεγμένο κουβάρι μυστικών που η Άλις αγωνίζεται μια ζωή να αφήσει πίσω…
ν

Santiago H. Amigorena
Τα τελευταία μου λόγια
Μτφρ.: Τιτίκα Δημητρούλια
Εκδόσεις Gutenberg
Σελ. 188

2086: το τέλος του κόσμου… Ένα μυστηριώδες Κάλεσμα οδηγεί τους τελευταίους ανθρώπους στην Ακρόπολη της Αθήνας. Όταν πεθαίνει και ένα ακόμα μέλος της κοινότητας που σχηματίζεται εκεί, ο Γιώργος από την Κρήτη, μοναδική συντροφιά του νεαρού αφηγητή απομένει ο αποκαλούμενος Ουίλιαμ Σαίξπηρ, ένας υπεραιωνόβιος άνδρας. Ο Σαίξπηρ θυμάται ακόμα πώς ήταν ο κόσμος τότε που οι άνθρωποι μπορούσαν ακόμα να κάνουν παιδιά ή απλώς να κολυμπήσουν στα ποτάμια. Ο νεαρός «δεν έχει δει ποτέ τον ουρανό ανέφελο».

Με οδηγό τις αναμνήσεις τους και αποσπάσματα από κείμενα μεγάλων συγγραφέων, οι δύο τελευταίοι άνθρωποι προσπαθούν να ανακαλύψουν τις αιτίες του αφανισμού ακόμα και όσων είχαν συγκεντρωθεί λίγο νωρίτερα πλάι στις Καρυάτιδες. Χρειάζεται άραγε μια καταστροφή, αναρωτιέται ο Σαντιάγο Αμιγκορένα, για να μπορέσει ο άνθρωπος να κινητοποιηθεί από την ομορφιά ενός απλού ρόδου;

Συγγραφέας, σκηνοθέτης και σεναριογράφος ο Αργεντινός Σαντιάγο Αμιγκορένα (γεν. 1962), που ζει στο Παρίσι, πραγματεύεται «ποικίλες εκφάνσεις της δυστοπίας στη λογοτεχνία και στον κινηματογράφο, στις μυθικές και φιλοσοφικές τους διαστάσεις».
ν

Λάσλο Κρασναχορκάι
Η Σέιομπο πέρασε από εκεί κάτω
Μτφρ.: Μανουέλα Μπέρκι
Εκδόσεις Πόλις
Σελ. 496

Από το Κιότο στη Βενετία, από το Παρίσι στην Αθήνα, και ακόμη περνώντας από τη Γρανάδα και τη Γενεύη, ο Ούγγρος Λάσλο Κρασναχορκάι μάς παρασύρει σε ένα γοητευτικό ταξίδι μέσα από δεκαεπτά αφηγήσεις, που αποτελούν παραλλαγές και στοχασμούς γύρω από την τέχνη και τη δημιουργία, αλλά και την αναζήτηση του ιερού.

Με τη βοήθεια ενός τουρίστα, που χάνεται στα δαιδαλώδη δρομάκια της Βενετίας και ανακαλύπτει θαμπωμένος ένα άγνωστο έργο της Σχολής του Σαν Ρόκο, ενός ηθοποιού του θεάτρου Νο, ο οποίος ενσαρκώνει τη θεά Σέιομπο, ενός φύλακα του Μουσείου του Λούβρου, που τον συνδέει ένας σχεδόν ερωτικός δεσμός με την Αφροδίτη της Μήλου, ή, ακόμα, ενός αρχιτέκτονα παθιασμένου με τη μουσική μπαρόκ, ο οποίος με αδέξιο τρόπο προσπαθεί να μεταδώσει τον ενθουσιασμό του σε κάποιους γέροντες χωρικούς, ο συγγραφέας μάς κάνει να μοιραστούμε μαζί του τη δύναμη της καλλιτεχνικής εμπειρίας σε όλη την πολυπλοκότητά της.
ν

Ερνάν Ριβέρα Λετελιέρ
Η αφηγήτρια ταινιών

Μτφρ.: Λένα Φραγκοπούλου
Εκδόσεις Αντίποδες
Σελ. 104

Ο Ερνάν Ριβέρα Λετελιέρ έρχεται από τη Χιλή και το μυθιστόρημά του Η αφηγήτρια ταινιών εκτυλίσσεται σε ένα μικρό χωριό στην έρημο Ατακάμα, όπου οι κάτοικοι δουλεύουν στα ορυχεία του νίτρου.

Στο χωριό αυτό ένα χαρισματικό κορίτσι αποκτά απρόσμενα το ρόλο της αφηγήτριας ταινιών. Οι άνθρωποι προτιμούν να ακούν εκείνη να αφηγείται και να ζωντανεύει μπροστά τους τις ταινίες παρά να τις βλέπουν στο σινεμά του οικισμού, και στριμώχνονται στο σπίτι της για να παρακολουθήσουν τις αυτοσχέδιες παραστάσεις της. Μέσα από την πορεία της μικρής αφηγήτριας, μεταφερόμαστε στο άνυδρο τοπίο της πάμπας, όπου η ζωή είναι σκληρή και απογυμνωμένη από κάθε κίνητρο να τη ζήσεις.

Η σκληρή ζωή της ερήμου και η μαγική απόδραση από το άνυδρο τοπίο μέσω της τέχνης του προφορικού λόγου.
ν

Martin MacInnes
Γη χωρίς τέλος

Μτφρ.: Αλέξης Καλοφωλιάς
Εκδόσεις Κριτική
Σελ. 344

Ο Κάρλος εξαφανίζεται. Την υπόθεση αναλαμβάνει ένας συνταξιούχος επιθεωρητής. Αυτό που θα έπρεπε να είναι μια έρευνα ρουτίνας μετατρέπεται σε κάτι παράξενο και απειλητικό. Καθώς ο επιθεωρητής ακολουθεί τα ίχνη του εξαφανισμένου νεαρού άνδρα, οδηγείται έξω από την πόλη, στην καρδιά του δάσους, όπου έρχεται αντιμέτωπος με τον τρόμο αλλά και το θαύμα.

“Το μόνο που τον κρατούσε στη ζωή ήταν ο φόβος. Συνέχισε να τρέχει, φανταζόταν ότι ξέσκιζαν το δικό του κορμί, λαχταρούσε το νερό, το ποτάμι. Η βροχή έπεφτε. Δεν είχε άλλη ανάσα για να τρέξει. Το αίμα και η μυρωδιά ξεπλύθηκαν απ;o πάνω του. Έφτασε όσο πιο μακριά μπορούσε και τότε κατέρρευσε. Έκλεισε τα μάτια και άνοιξε διάπλατα το στόμα του. Εκείνη τη νύχτα δεν κοιμήθηκε…»

Το βιβλίο του Σκοτσέζου Μάρτιν Μακκίνες τιμήθηκε από τη Society of Author’s με το βραβείο “Σώμερσετ Μωμ” το 2017.
ν

Claude Orrieux, Pauline Schmitt Pantel
Αρχαία Ελληνική Ιστορία
Επιμελητής: Ηλίας Κουλακιώτης 
Μτφρ.: Αμαλία Σταθάκη
Εκδόσεις Gutenberg
Σελ. 524

Η παρούσα Αρχαία Ελληνική Ιστορία απευθύνεται σε όσους, χωρίς να έχουν ιδιαίτερα εξειδικευμένες γνώσεις, ενδιαφέρονται να αποκτήσουν μια συνολική εικόνα των επιμέρους εξελίξεων που αφορούν τις ελληνικές κοινωνίες από τις απαρχές μέχρι τη ρωμαϊκή κατάκτηση. Η ιστορική γεωγραφία, η πολιτική, οι θεσμοί, ο πόλεμος, η οικονομία, ο πολιτισμός, η θρησκεία, και βέβαια τα πρόσωπα, φωτίζονται και ερμηνεύονται μέσα από το πλαίσιο που τα διαμόρφωσε.

Οι συγγραφείς τονίζουν την ιστορικότητα των θεμάτων αυτών και μέσα από τα τεκμήρια και τις βιβλιογραφικές αναφορές τους αναδεικνύουν τις διαφορετικές ιστοριογραφικές όψεις και τις προσεγγίσεις που αυτά επιδέχονται. Στο τέλος μπορεί κανείς να διαμορφώσει τη δική του άποψη μέσα από μια αφήγηση που ισορροπεί ανάμεσα στις πληροφορίες και την ερμηνεία, στο συγκεκριμένο ιστορικό παράδειγμα και στη γενίκευση, στην ανάλυση και την τελική σύνθεση.

Το αποτέλεσμα είναι μια γλαφυρή αφήγηση που μπορεί να γίνει αξιόπιστο εργαλείο μελέτης της αρχαίας ιστορίας αλλά και γοητευτικό ανάγνωσμα για την εξοικείωση και εμβάθυνση στις σημαντικότερες πτυχές του αρχαιοελληνικού παρελθόντος.
ν

 


Translate this post