Γενετικά πειράματα με τα πρώτα υβρίδια ζώων στην αρχαία Μεσοποταμία

Κατηγορία NEWS, Αρχαία Μυστήρια

ΓΕΝΕΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΙΚΗ

Τα «κούνγκα», τα πρώτα υβρίδια ζώων, προϊόντα γενετικής μηχανικής. χρησιμοποήθηκαν στην αρχαία Μεσοποταμία για να σύρουν πολεμικές άμαξες.

Σκελετοί κούνγκα που ανακαλύφθηκαν στη Συρία. Image: Glenn Schwartz / Johns Hopkins University

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΚΑΤΑΓΕΓΡΑΜΜΕΝΑ αποδοτικά πειράματα γενετικής έγιναν το 3000 π.Χ. στην αρχαία Μεσοποταμία, πεντακόσια χρόνια πρoτού ο άνθρωπος εξημερώσει τα άλογα και αρχίσει να τα χρησιμοποιεί. Από τα πειράματα προήλθε το κούνγκα, ένα υβρίδιο από τη διασταύρωση θηλυκών κατοικίδιων γαϊδάρων και αρσενικών συριακών άγριων γαϊδουριών.

Αφού ανέλυσαν την αλληλουχία των γονιδιωμάτων ενός κούνγκα 4.500 ετών που βρέθηκε θαμμένο στη Συρία, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα ιπποειδή ήταν «υβρίδια μεταξύ θηλυκών κατοικίδιων γαϊδάρων και αρσενικών άγριων όνων» και ότι αποτελούν μια «πρώιμη ένδειξη υβριδικής αναπαραγωγής ζώων». Είναι δηλαδή προϊόντα γενετικής μηχανικής.

Τα υβρίδια γαϊδάρου είχαν σκληρό δέρμα, ταχύτητα και μεγάλη αντοχή και χρησιμοποιήθηκαν για να σύρουν άμαξες μάχης στην αρχαία Μεσοποταμία, μισή χιλιετία πριν αρχίσει η εκτροφή αλόγων για να σύρουν άμαξες.

Μια άμαξα μάχης ήταν ένας τύπος πρώιμου θωρακισμένου οχήματος με πολεμιστές που χτυπούσαν τον εχθρό από αυτό το είδος κινούμενου προστατευτικού τείχους.

Τέτοιου είδους οχήματα χρησιμοποιούντο από τους λαούς της Μεσοποταμίας και από τους Κινέζους, και συνέχισαν να βρίσκονται σε χρήση και μετά την ανακάλυψη της πυρίτιδας. Πήραν επίσης μέρος στην Επανάσταση των Χουσιτών στην Κεντρική Ευρώπη το 1420.

Επρόκειτο για μια βαριά άμαξα με τέσσερις τροχούς και προστατευμένες πλευρές με σχισμές βολής για τόξα, βαλλίστρες, πυροβόλα όπλα ή κανόνια. Τα πρώιμα αυτά άρματα υποστηρίζονταν από πεζικό με δόρατα, σιδερένιες μπαλες και ροπαλοφόρα όπλα (πρωινό άστρο με καρφιά).

Πολεμική άμαξα των Χουσιτών. Πηγή: Wikimedia Commons

Αυτό το σουμεριακό μωσαϊκό 4.500 ετών που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο δείχνει κούνγκα μα σύρουν τετράτροχες πολεμικές άμαξες. Image: Thierry Grange / IJM / CNRS-Université de Paris

Προϊόντα γενετικής μηχανικής

Η σχετική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Science Advances την Παρασκευή υποστηρίζει ότι τα αρχαία «κούνγκα» (kunga) που χρησιμοποιήθηκαν στη Μεσοποταμία ‒και εμφανίζονταν να σύρουν πολεμικές άμαξες σε έργα τέχνης από την τρίτη χιλιετία π.Χ.‒ ήταν υβρίδια που δημιουργήθηκαν από την εκτροφή θηλυκών κατοικίδιων γαϊδάρων και αρσενικών συριακών άγριων όνων.

Τα κούνγκα, όπως όλα τα υβρίδια, ήταν στείρα, αλλά επειδή ήταν προϊόντα γενετικής μηχανικής ήταν ιδιαίτερα πολύτιμα. Κυρίως επειδή οι άγριοι όνοι ήταν εξαιρετικά δύσκολο να συλληφθούν και να έρθουν σε επαφή με τα οικιακά θηλυκά γαϊδούρια.

Οι πρώτοι σκελετοί κούνγκα βρέθηκαν πριν από περίπου 10 χρόνια σε έναν τύμβο στο Τελ-Ουμ ελ-Μάρα )Tell Umm el-Marra) στη βόρεια Συρία από την αρχαιολόγο Τζιλ Βέμπερ (Jill Weber) του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια. Image: Glenn Schwartz / Johns Hopkins University

«Εξετάζοντας τους σκελετούς, ξέραμε ότι επρόκειτο για ιπποειδή [ζώα που μοιάζουν με άλογα], αλλά δεν ταίριαζαν στο μέγεθος ούτε με τους γάιδαρους ούτε με τους άγριους όνους Συρίας», δήλωσε η ειδική στην γονιδιωματική μηχανική Eva-Maria Geigl, από το Ινστιτούτο Jacques Monod στο Παρίσι. «Ήταν διαφορετικό είδος, αλλά δεν ήταν ξεκάθαρο για ποιο είδος επρόκειτο».

«Πειράματα γενετικής γίνονταν πολλά στον αρχαίο κόσμο, αλλά είναι η πρώτη φορά που έχουμε απτές αποδείξεις ότι οι αρχαίου δημιούργησαν βιομηχανικά υβρίδια τέτοιου είδους. Τα αρχαία αρχεία περιγράφουν τα κούνγκα ως πολύτιμα και πολύ ακριβά θηρία, κάτι που θα μπορούσε να εξηγηθεί από τη μάλλον δύσκολη διαδικασία εκτροφής τους», είπε η Geigl.

Εννοείται ότι σήμερα δεν υπάρχουν κούνγκα. Δεν υπάρχουν όμως ούτε άγριοι συριακοί όνοι. Ο τελευταίος άγριος όνος, που είχε ύψος ένα μέτρο, πέθανε το 1927 στον ζωολογικό κήπο Tiergarten Schönbrunn της Βιέννης. Τα λείψανά του σώζονται στο μουσείο φυσικής ιστορίας της ίδιας πόλης.