Ανακαλύφθηκε «κρυφό γονίδιο» στον γενετικό κώδικα του SARS-CoV-2

Κατηγορία Κορονοϊός

ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ένα μυστηριώδες γονίδιο μέσα σε ένα άλλο γονίδιο που κρύβεται μεταξύ των νουκλεοτιδίων του κοροναϊού.

Ο κορονοϊός SARS-CoV-2 παραμένει ακόμη σε μεγάλο βαθμό άγνωστος. Image: Supplied

ΑΣΧΗΜΑ τα νέα από το μέτωπο καταπολέμησης του ιού SARS-CoV-2, καθώς οι επιστήμονες ανακάλυψαν ένα άλλο «κρυφό γονίδιο» στον γενετικό κώδικα του SARS-CoV-2, το οποίο ίσως εξηγεί γιατί αυτός ο ιός είναι τόσο δύσκολο να νικηθεί.

Πρόκειται για ένα αλληλεπικαλυπτόμενο γονίδιο, δηλαδή ένα γονίδιο μέσα σε ένα άλλο γονίδιο, που ονομάζεται ORF3d και είναι κρυμμένο μέσα στη δομή των νουκλεοτιδίων, των δομικών στοιχείων του DNA και του RNA του κορονοϊού, που για μήνες δεν ανιχνεύθηκαν μέχρι τώρα.

Τα νουκλεοτίδια είναι οργανικές ενώσεις και αποτελούν τις δομικές μονάδες των νουκλεϊκών οξέων (DNA και RNA), όταν 3 ή περισσότερα ενώνονται μεταξύ τους για να σχηματίσουν ένα νουκλεϊκό οξύ.

«Όσον αφορά το μέγεθος του γονιδιώματος, ο SARS-CoV-2 και οι συγγενείς του κορονοϊοί είναι από τους μεγαλύτερους ιούς RNA που υπάρχουν», λέει ο επικεφαλής της έρευνας, Chase W. Nelson από το Αμερικανικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.

«Επομένως, ο SARS-CoV-2 λόγω του μεγέθους του είναι ίσως από τους πιο ευεπίφορους ιούς για γονιδιωματική απάτη από άλλους ιούς RNA», αναφέρει ο ερευνητής.

Με αυτό εννοεί ότι ο συγκεκριμένος κορονοϊός πιθανώς «πειράχτηκε» σε κάποιο βιολογικό εργαστήριο, ώστε να φαντάζει ανίκητος.

Τα αλληλεπικαλυπτόμενα γονίδια είναι κάτι κοινό, ειδικά σε ιούς RNA όπως ο SARS-CoV-2, οπότε η ανακάλυψη δεν είναι απαραιτήτως συγκλονιστική. Σηματοδοτεί όμως μια άλλη πρόκληση που πρέπει να ξεπεραστεί καθώς η ανθρωπότητα προσπαθεί να διαλευκάνει το μυστήριο της μάστιγας του κοροναϊού.

Τα αλληλεπικαλυπτόμενα γονίδια είναι δύσκολο να εντοπιστούν σε γενετικές ακολουθίες από τα συστήματα γονιδιωματικής σάρωσης, τα οποία είναι προγραμματισμένα να συλλέγουν μεμονωμένα γονίδια, κι όχι απαραίτητα να αναγνωρίζουν τις γενικές οδηγίες που μοιράζονται τα νουκλεοτίδια των γειτονικών γονιδίων μέσα σε μια ακολουθία.

Πρόκειται για μια σημαντική ανακάλυψη για τη θεραπεία του κορονοϊού και για την ανάπτυξη εμβολίων, αν και ακόμη επικρατεί μεγάλη σύγχυση και αβεβαιότητα για το πώς λειτουργεί ο κορονοϊός.

«Αν δεν μπορέσουμε να εντοπίσουμε τα αλληλεπικαλυπτόμενα γονίδια κινδυνεύουμε να παραβλέψουμε σημαντικές πτυχές της ιικής βιολογίας», λέει ο Nelson. «Αυτά τα γονίδια μπορεί να είναι ένας από τους παράγοντες που βοήθησαν τον κορονοϊό να αναπαραχθεί, να μειώσει την ανοσία του ξενιστή ή να μεταδοθεί».

Προσθέτει ότι το γονίδιο «εξελίχθηκε πρόσφατα» και ως εκ τούτου «είναι ένας ιδανικός υποψήφιος για μελέτη, ώστε να εξηγηθούν μερικά από τα μοναδικά βιολογικά χαρακτηριστικά αυτού του κορονοϊού».

Η πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι ένα μυστηριώδες γονίδιο που ονομάζεται ORF3d μόλις ανακαλύφθηκε μέσα στον SARS-CoV-2. Image: Supplied

Ένα στοιχείο που γνωρίζουμε για το μυστηριώδες αυτό γονίδιο, που βασίζεται σε προηγούμενα αιματολογικά ευρήματα σε ασθενείς με COVID-19, είναι ότι το ORF3d προκαλεί ισχυρή απόκριση αντισωμάτων. Οι επιστήμονες δε γνωρίζουν ακόμη εάν θα ενεργοποιηθούν τα Τ κύτταρα ή ποιες άλλες επιπτώσεις μπορεί να επιφέρει το ORF3d.

Το συγκεκριμένο γονίδιο έχει ταυτοποιηθεί μόνο μια φορά στο παρελθόν, σε μια παραλλαγή του κοροναϊού που ανακαλύφθηκε στα φολιδωτά θηλαστικά που ονομάζονται παγκολίνες.

Ο Nelson επισημαίνει ότι έως τώρα έχουν βρεθεί μόνο 15 γνωστά γονίδια του κορονοϊού και αυτό που ανακάλυψε αυτός είναι το δέκατο έκτο,

Το γονίδιο αυτό έλειπε από τον αρχικό SARS-CoV, ο οποίος προκάλεσε ένα θανατηφόρο ξέσπασμα μεταξύ του 2002 και του 2004. Οι επιστήμονες δεν μπορούν ακόμη να εξηγήσουν γιατί ο SARS-CoV-2  είναι τόσο αποτελεσματικό στην εξάπλωσή του μεταξύ των ανθρώπων σε σύγκριση με τον προκάτοχό του.

Ο αναπληρωτής καθηγητής μοριακής και συγκριτικής παθολογίας στη Ιατρική Σχολή του Johns Hopkins, Fabio Romerio, χαρακτήρισε την ανακάλυψη «ένα νέο κομμάτι του παζλ SARS-CoV-2 που οι επιστήμονες προσπαθούν να ενώσουν για να κατανοήσουν τη βιολογία του ιού» και πρότεινε ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στην ανάπτυξη νέων φαρμάκων και εμβολίων.