Αρμονική συμβίωση και δυσβίωση

Κατηγορία ΘΕΜΑΤΑ, Διατροφή

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Posted by Youmagazine Staff

 

Η αρμονική συνδιαμονή ανάμεσα σε ζωντανούς οργανισμούς, όπως ανάμεσα στον άνθρωπο και τα μικρόβια που υπάρχουν στο έντερό του, ονομάζεται συμβίωση και το αντίθετό της δυσβίωση.

 

ΣΤΟΝ γαστρεντερικό σωλήνα υπάρχουν δεκάδες ή εκατοντάδες τύποι μικροβίων που φυσιολογικά βρίσκονται σε συμβίωση με τον οργανισμό. Η συμβιωτική σχέση δεν είναι μόνο αρμονική, είναι και αναγκαία, επειδή συμβάλλει καθοριστικά στην καλή υγεία του οργανισμού.
Τα μικρόβια αυτά θεωρούνται τόσο αναγκαία για τη ζωή που ονομάστηκαν προβιοτικά. Προ- σημαίνει ότι προάγουν το βίο, τη ζωή, άρα είναι αναγκαία για την επιβίωσή μας, όπως είναι οι βιταμίνες και οι πρωτεΐνες.
Όταν διαταραχθεί η αρμονική συμβίωση τότε έχουμε τη δυσβίωση, από το πρόθεμα δυσ- (είναι κακό ή γίνεται κακώς) και το ουσιαστικό βίωση (τρόπος ζωής, βίος).
Πολλές παθήσεις επιδεινώνονται ή ακόμα και προκαλούνται από τη δυσβίωση, όπως, οι παθήσεις του γαστρεντερικού (σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου ή σπαστική κολίτιδα, νόσος του Crohn, ελκώδης κολίτιδα, γαστρίτιδα, έλκος, κτλ.), αυτοάνοσα νοσήματα (ρευματοειδής αρθρίτιδα, θυρεοειδίτιδα κτλ.), αλλεργίες, άσθμα, διαβήτης, παθήσεις της καρδιάς και των αγγείων (αρτηριακή υπέρταση, καρδιοπάθεια) και καρκίνος.
Τα προβιοτικά τρέφονται κυρίως με φυτικές ίνες και η επάρκεια της τροφής σε αυτές είναι σημαντική για την ισορροπημένη συμβίωση ανάμεσα στα προβιοτικά και το έντερο που τα φιλοξενεί. Ανεπάρκεια της τροφής σε φυτικές ίνες προκαλεί μείωση των προβιοτικών και δυσβίωση. Επίσης, ενθαρρύνεται η ανάπτυξη βακτηρίων βλαβερών για τον οργανισμό που παράγουν τοξίνες και βλάπτουν την υγεία.
ν

 

Σύμφωνα με την περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες, οι τροφές χωρίζονται σε τρεις μεγάλες κατηγορίες:
Τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες
– 
Όσπρια (φασόλια, μαυρομάτικα φασόλια κτλ.)
– 
Μαγειρεμένα λαχανικά (λαδερά)
– 
Πίτουρο
– 
Καλαμπόκι (ποπ κορν)
– Πλιγούρι βρώμης
Τροφές με λίγες φυτικές ίνες
– 
Ζυμαρικά ολικής άλεσης
– 
Ψωμί ολικής άλεσης
– 
Καστανό ή άγριο ρύζι
– 
Γλυκοπατάτες και πατάτες φούρνου
– 
Αμύγδαλα
– 
Αβοκάντο
– 
Αγκινάρες
– Σμέουρα (Φραμπουάζ)
– 
Μήλα
– Αχλάδια
– Μπιζέλια
– Μπρόκολο
– 
Ωμά λαχανικά
Τροφές χωρίς ή με ελάχιστες φυτικές ίνες
– Κόκκινο κρέας
– 
Πουλερικά
– 
Ψάρια και θαλασσινά
– 
Γαλακτοκομικά
– 
Επεξεργασμένα δημητριακά
– 
Προϊόντα από λευκά άλευρα (αρτοποιήματα και ζυμαρικά)
– 
Ζάχαρη και γλυκά
– 
Ξηροί καρποί
– 
Λευκό ρύζι
– 
Χυμοί
Η διαφορά ανάμεσα στα μαγειρεμένα και τα ωμά λαχανικά οφείλεται στο ότι όταν είναι μαγειρεμένα καταναλώνουμε μεγαλύτερες ποσότητες απ’ ότι όταν είναι ωμά.
ν

ν

Πώς φτάνουμε στη δυσβίωση

Η δυσβίωση χαρακτηρίζεται από δύο βασικές αλλαγές στην εντερική χλωρίδα: πρώτον, μείωση των φιλικών βακτηριδίων και δεύτερον υπερβολική ανάπτυξη εχθρικών μικροβίων, όπως μύκητες και πρωτόζωα. Τα αίτια που οδηγούν στη δυσβίωση είναι πολλά, αλλά τα συχνότερα είναι τα εξής:
• Αλλαγή οξεοβασικής ισορροπίας του στομάχου (από φάρμακα για το στομάχι, κακή διατροφή κτλ.)
• Αντιβιοτικά, αντισυλληπτικά, αντιφλεγμονώδη και παυσίπονα
• Χημικές τοξίνες (φυτοφάρμακα, ζιζανιοκτόνα, συντηρητικά, διαλυτικά)
• Χημειοθεραπεία ή έκθεση σε ακτινοβολία
• Άγχος
• Έλλειψη φυτικών ινών από τη διατροφή
• Κατανάλωση αλκοόλ
• Προσθετικά τροφίμων (συντηρητικά, χρώματα, γαλακτοματοποιητές, αντιοξειδωτικά κτλ.)
• Λοίμωξη με ελικοβακτηρίδιο του πυλωρού
• Έκθεση σε βαρέα μέταλλα (μόλυβδο, κάδμιο και ειδικά υδράργυρο)
Το σημαντικότερο βήμα στην αντιμετώπιση της δυσβίωσης είναι το τεστ διατροφικής δυσανεξίας που θα αποκαλύψει ποιες τροφές βλάπτουν τον οργανισμό και πρέπει να αποφεύγονται. Στη συνέχεια, πρέπει να εμπλουτιστεί η διατροφή με πολλές τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες και να περιοριστούν οι τροφές που επιδεινώνουν τη δυσβίωση, κυρίως η ζάχαρη. Επίσης, σε μερικές περιπτώσεις η αγωγή μπορεί να συμπληρωθεί με προβιοτικά ως συμπληρώματα διατροφής και φυτικές ίνες. Τέλος, η αγωγή μπορεί να ολοκληρωθεί με έλεγχο των τοξινών και αποτοξίνωση, καθώς και με τη λήψη βιταμινών και ιχνοστοιχείων για να προληφθούν οι συνέπειες της δυσβίωσης.