Η υπερμεγέθης μαύρη τρύπα που εξαφανίστηκε από τον ουρανό! (vid)

Κατηγορία Αστρονομία

ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ

Χρησιμοποιώντας δύο διαστημικά τηλεσκόπια, η NASA αναζητά μια υπερμεγέθη μαύρη τρύπα που εξαφανίστηκε από τον ουρανό!

Πού πήγε η μαύρη τρύπα με μάζα 100 δισεκατομμύρια φορές τη μάζα του Ήλιου και εξαφανίστηκε; Πηγή: NASA/CXC/A. Hobart

ΣΥΜΦΩΝΑ με παρατηρήσεις που έγιναν μεταξύ του 1999 και του 2004, εντοπίστηκε μια μαύρη τρύπα στο σμήνος γαλαξιών Abell 2261, περίπου 2,7 δισεκατομμύρια έτη φωτός από τη Γη.

Σχεδόν κάθε γαλαξίας στο γνωστό σύμπαν περιέχει μια υπερμεγέθη μαύρη τρύπα. Όσο πιο μεγάλος είναι ο γαλαξίας, τόσο πιο τεράστια είναι η μαύρη τρύπα. Στην πραγματικότητα, αυτή η συγκεκριμένη μαύρη τρύπα είχε προβλεφθεί ότι είναι μια από τις μεγαλύτερες στο σύμπαν.

Πρόσφατα, όμως, όταν αστρονόμοι από το Πανεπιστήμιο της Δυτικής Βιρτζίνια έστρεψαν προς την κατεύθυνση της μαύρης τρύπας το Παρατηρητήριο ακτίνων-Χ Τσάντρα (ένα διαστημικό τηλεσκόπιο κατηγορίας ναυαρχίδας) καθώς και το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble της NASA, δεν μπόρεσαν να τη βρουν. Η μαύρη τρύπα είχε εξαφανιστεί!

Κάτι τέτοιο δεν έχει ξανασυμβεί. Ιδιαίτερα όταν η μάζα του υπό αναζήτηση αντικειμένου είναι κάπου 100 δισεκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από αυτήν του Ήλιου!

Για να πάρετε μια ιδέα τι σημαίνει εκατό δισεκατομμύρια φορές η μάζα του Ήλιου, σκεφτείτε ότι η υπερμεγέθης μαύρη τρύπα στο κέντρο του Γαλαξία μας εκτιμάται ότι είναι μόνο τέσσερα εκατομμύρια φορές η μάζα του Ήλιου.

Υπολογίζεται ότι στον γαλαξία μας μόνο υπάρχουν δέκα εκατομμύρια έως ένα δισεκατομμύριο τέτοιες μαύρες τρύπες.

Η μαύρη τρύπα στο κέντρο του Γαλαξία (GC) απέχει από τον Ήλιο 25.800 έτη φωτός. Πηγή: National Astronomical Observatory of Japan

Οι επιστήμονες ξύνουν το κεφάλι τους προσπαθώντας να καταλάβουν τι μπορεί να συνέβη.

Μια εξήγηση είναι ότι η μαύρη τρύπα εκτοξεύτηκε στο διάστημα από τον γαλαξία που τη φιλοξενούσε, όταν αυτός συγχωνεύτηκε με έναν άλλο γαλαξία για να δημιουργήσουν έναν ακόμη πιο ογκώδη υπερ-γαλαξία, φαινόμενο που είναι γνωστό ως “recoiling black hole”.

Εναλλακτικά, οι μαύρες τρύπες των δύο γαλαξιών θα μπορούσαν να συγχωνευτούν σε μια ακόμη μεγαλύτερη υπερμεγέθη μαύρη τρύπα, δημιουργώντας έναν γιγαντιαίο πυρήνα στο κέντρο του υπερ-γαλαξία που προέκυψε. Ένα το φαινόμενο δεν έχει ακόμη παρατηρηθεί άμεσα και περιλαμβάνει μαύρες τρύπες σε τέτοια κλίμακα τις οποίες οι αστρονόμοι δεν μπορούν ακόμη να παρατηρήσουν.

Σε μια μελέτη που πρόκειται να δημοσιευτεί στο περιοδικό American Astronomical Society, μια ομάδα με επικεφαλής τη Sarah Burke-Spolaor από το Πανεπιστήμιο της Δυτικής Βιρτζίνια υποβάλλει δύο ακόμη πιθανές εξηγήσεις: είτε απλά δεν υπήρχε ποτέ εκεί μια μαύρη τρύπα, ή υπάρχει πράγματι μια μαύρη τρύπα που απλά δεν είναι αρκετά ενεργή για να παράγει αξιοσημείωτες ποσότητες ακτίνων Χ ώστε να γίνει αντιληπτή από το Παρατηρητήριο ακτίνων-Χ Τσάντρα.

Οι επιστήμονες ελπίζουν να χρησιμοποιήσουν το νέο διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb της NASA και της ESA για να ρίξουν μια πιο προσεκτική ματιά. Το νέο διαστημικό τηλεσκόπιο θα εκτοξευτεί τον Οκτώβριο του 2021.

Where is this huge galaxy’s supermassive black hole? It’s missing! | VideoFromSpace