Αφυπνίζοντας το “τρίτο μάτι” ή “πνευματικό οφθαλμό”

Κατηγορία INSTAGRAM, OPEN MIND

ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ  2/2

Από τον Ανδρέα Τσάκαλη

 

Μια πρακτική άσκηση που διακόπτει τον εσωτερικό διάλογο και μας επιτρέπει να επικοινωνήσουμε με τον πυρήνα της ύπαρξής μας.

2679H373783KJH84
v

ΤΟ ΥΨΗΛΟΤΕΡΟ τσάκρα, όπως απεικονίζεται στα αρχαία διαγράμματα, βρίσκεται στο κέντρο του μετώπου μας και συμβολίζεται από έναν λωτό με δυο πέταλα που έχει το σχήμα ενός ματιού. Αυτό είναι το περίφημο “τρίτο μάτι” (Ajna), το οποίο όντας ενεργοποιημένο και αφυπνισμένο μέσω κατάλληλων πρακτικών, μπορεί να χαρίσει στον άνθρωπο βαθιά πνευματική αντίληψη και διαισθητική γνώση. Παρέχει επίσης τη δυνατότητα σε κάποιον να προετοιμαστεί για τη λήψη της φώτισης.
v

H αφύπνιση

Πολλοί άνθρωποι, σε διαφορετικές στιγμές της ζωής τους, είχαν ένα είδος μυστικιστικής εμπειρίας, όπου βίωσαν ένα αίσθημα σαν «το άνοιγμα ενός νέου κέντρου όρασης». Ένα τυπικό παράδειγμα αυθόρμητου ανοίγματος του “τρίτου ματιού” περιγράφεται από τον Warner Allen στο βιβλίο του “The Timeless Moment” (H αχρονική στιγμή), το οποίο στηρίζεται πάνω σε μια προσωπική του εμπειρία. Καθώς άκουγε την 7η Συμφωνία του Μπετόβεν και είχε κλείσει τα μάτια του, παρατήρησε μια ασημένια λάμψη, η οποία σύντομα μετατράπηκε σε ένα φωτεινό κύκλο με ένα ιδιαίτερα λαμπερό κέντρο. O κύκλος αυτός έμοιαζε σαν ένα κανάλι φωτός το οποίο μετέφερε τη λάμψη από κάποιον μακρινό ήλιο.
Στη συνέχεια, ένιωσε τον εαυτό να παρασύρεται μέσα σε αυτό το τούνελ, όπου το φως άλλαξε και από ασημένιο έγινε χρυσό. Τότε ήταν που ένιωσε ότι έπαιρνε δύναμη από μια θάλασσα ενέργειας και γέμισε με ένα αίσθημα βαθιάς γαλήνης. Παρ’ όλο που το φως γινόταν όλο και πιο λαμπερό, ποτέ δεν έγινε εκτυφλωτικό ή απειλητικό, ενώ παράλληλα η συνηθισμένη αίσθηση του χρόνου είχε πάψει να υπάρχει. Περιγράφει την εμπειρία του λέγοντας ότι ένιωθε να απορροφάται από το φως του σύμπαντος. Ήταν βαθιά εντυπωσιασμένος από το διαισθητικό επίπεδο στο οποίο είχε φτάσει και από την ικανότητά του να βρίσκει απαντήσεις στα μεγάλα μυστήρια της ζωής. Ταυτόχρονα, ήταν «σαν να αναδυόταν στη μνήμη του ένα ξεχασμένο μυστικό».
Υπάρχουν όμως και συγκεκριμένες μέθοδοι κατά τις οποίες μπορεί κανείς να καλλιεργήσει τις διαισθητικές του ικανότητες. Γνωρίζουμε ότι από την αρχαιότητα ακόμα, υπήρχαν καθορισμένοι μέθοδοι αφύπνισης του “τρίτου ματιού”, όπως το γιόγκα και ο διαλογισμός στον ασιατικό χώρο και το Ζεν στην Ιαπωνία. Οι αρχαίες διδασκαλίες, αναφερόμενες στην αφύπνιση αυτή, χρησιμοποιούν όρους όπως «στιλβώνουμε τον καθρέφτη του μυαλού μας» και «γαληνεύουμε τη φουρτουνιασμένη θάλασσα του μυαλού μας ώστε να γίνει μια ήρεμη λίμνη που καθρεφτίζει το φεγγάρι». Πώς μπορούμε λοιπόν να το πετύχουμε αυτό;
v

Πρακτική άσκηση

O Πλάτωνας ανέφερε ότι «ένα συνηθισμένο μυαλό είναι σαν το πλοίο όπου έχει γίνει ανταρσία και ο καπετάνιος είναι κλειδωμένος στο αμπάρι». Πρέπει λοιπόν να προσπαθήσουμε να κατευνάσουμε την υπερκινητικότητα και φλυαρία των σκέψεων που επικρατεί καθημερινά στο μυαλό μας και να αποκτήσουμε τον έλεγχό του.
Το πρώτο στάδιο του συνόλου των μεθόδων διαλογισμού, περιλαμβάνει την απομάκρυνση όλων των περισπασμών –σκέψεων, ήχων, αισθήσεων– από τη προσοχή μας.
H συνηθισμένη, καθημερινή πολυλογία που επικρατεί μέσα στο μυαλό μας και την οποία αποκαλούμε «σκέψη», αυτή η «εσωτερική συζήτηση», όπως την αποκαλεί ο Πλάτωνας στον Σοφιστή (263c), όπου ο νους θέτει στον εαυτό του μια ερώτηση και απαντά ο ίδιος χωρίς ακουστές λέξεις, πρέπει με κάποιο τρόπο να ελαττωθεί και σιγά-σιγά να διακοπεί εντελώς.
Αυτό γίνεται ως εξής: επιλέγουμε ένα ήσυχο μέρος όπου καθόμαστε αναπαυτικά, με την πλάτη σε όρθια θέση. Πρώτα απ’ όλα, χαλαρώνουμε ολόκληρο το σώμα μας. Στη συνέχεια, συγκεντρώνουμε την προσοχή μας στην αναπνοή. Παίρνουμε βαθιές ανάσες, μετρώντας σε κάθε εισπνοή-εκπνοή από το ένα μέχρι το τέσσερα και επαναλαμβάνουμε.
Συγκεντρωνόμαστε στην αναπνοή και φροντίζουμε να μην αποσπάται η προσοχή μας από εξωτερικά ερεθίσματα. Συνεχίζουμε παίρνοντας βαθιές εισπνοές από τη μύτη. Όποτε αντιλαμβανόμαστε ότι ο νους μας περιπλανιέται, επαναφέρουμε ξανά την προσοχή μας στην αναπνευστική διαδικασία.
Στη συνέχεια μπορούμε να μεταφέρουμε την προσοχή μας σε κάτι άλλο. Αντί να συνεχίσουμε να εστιάζουμε στην αναπνοή μας, μπορούμε να οραματιστούμε ένα απλό αντικείμενο, όπως ένα σύμβολο που έχει ιδιαίτερη σημασία για μας, μια ιδέα ή ακόμα και ένα υλικό σώμα. O κύριος στόχος μας είναι να αναπτύξουμε την ικανότητα συγκέντρωσης και στη συνέχεια να κατευθύνουμε ηθελημένα την ενέργεια του μυαλού μας, έτσι ώστε να προστατευτούμε από την ανεξέλεγκτη δράση του.
O κύριος στόχος όλων των μεθόδων διαλογισμού είναι η απόκτηση της ικανότητας να αποσύρουμε το μυαλό μας από τον φαινομενικό κόσμο των αισθήσεων, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα τον αποκοιμίσουμε – πρέπει να βρίσκεται σε πλήρη συνειδητότητα. Όλοι οι περισπασμοί της καθημερινής ζωής λοιπόν, θα πρέπει να απομακρυνθούν.
Φτάνουμε έτσι στον πυρήνα τους εαυτού μας, στο εσωτερικό κέντρο που αποτελεί τον θεμέλιο λίθο της ύπαρξής μας. Και όταν ο άνθρωπος είναι πλήρως συγκεντρωμένος στον εαυτό του, τότε όλα είναι δυνατά.
ν

< Επιστροφή

 

© 2016-20 Youmagazine.gr

 


1 2

Translate this post