Summer reading: 8 δροσερά βιβλία για το καλοκαίρι

Κατηγορία MAGAZINE, INSTAGRAM, Book Corner

BOOK CORNER

Posted by Youmagazine Staff

 

Οκτώ βιβλία από τα καλύτερα της πρόσφατης παραγωγής από τις εκδόσεις Dharma, Λιβάνη, Gema και Gutenberg που πρέπει να διαβάσουμε μέσα στο καλοκαίρι.

ν

ΥΠΑΡΧΟΥΝ πάμπολλα γούστα και άπειρες αναγνωστικές προτιμήσεις, αλλά το Book Corner επέλξε οκτώ, αντλημένα από την πρόσφατη εκδοτική παραγωγή, που αντιπροσωπεύουν ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων και μια μεγάλη ποικιλία τάσεων τόσο στο θεματικό όσο και στο λογοτεχνικό επίπεδο.
ν

Λου Κ’ουάν Γυ
Η πεμπτουσία του Ζεν
Μτφρ.: Ανδρέας Τσάκαλης
Εκδόσεις Dharma
Σελ. 352

Σκοπός του Ζεν είναι η αιφνίδια φώτιση. Για τον σκοπό αυτόν οι δάσκαλοι υιοθέτησαν μεθόδους εκπαίδευσης σχεδιασμένες να εξαλείψουν όλα τα εμπόδια του νου: την λαθεμένη σκέψη και την προσκόλληση στα πράγματα του κόσμου.

Στο βιβλίο “Η πεμπτουσία του Ζεν ‒ Οι διδασκαλίες των πέντε σχολών”, σε μετάφραση Ανδρέα Τσάκαλη, παρουσιάζεται μια σύνοψη των διαφόρων μεθόδων όλων των σχολών του Ζεν και συγκεκριμένα των σχολών Σότο, Ριντζάι, Ουμμόν, Χογκέν και Ικυό.

Περιλαμβάνονται επίσης σύντομες βιογραφίες των ιδρυτών των πέντε σχολών, όπως και το απόσταγμα της διδασκαλίας που παρουσίασαν όταν μεταβίβαζαν την πεμπτουσία του Ζεν που είχαν κατανοήσει.

Ο συγγραφέας Λου Κ’ουάν Γυ υπήρξε μαθητής δασκάλων του Ζεν και στα διάφορα έργα του παρουσιάζει με κατανοητό τρόπο τις μεθόδους του Ζεν βουδισμού, κάνοντας άφθονα επεξηγηματικά σχόλια που βοηθούν τον αναγνώστη να εισχωρήσει στην βαθιά σοφία και ενόραση των Κινέζων δασκάλων.
ν

Στέφανι Μπάρον
Λαίδη Τσόρτσιλ
Μτφρ.: Άννα Παπασταύρου
Εκδόσεις Gema
Σελ. 426

Ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα για τη ζωή, τους έρωτες και τα σκάνδαλα μιας από τις πιο αξιόλογες γυναίκες της ιστορίας: την Αμερικάνα μητέρα του Ουίνστον Τσόρτσιλ, Τζένι Τζερόμ. Το βιβλίο αυτό περιγράφει με ζωηρά χρώματα τη δύσκολη –και συχνά ανέφικτη– ισορροπία μεταξύ αγάπης, ελευθερίας και καθήκοντος, ενώ συνάμα συλλαμβάνει το πνεύμα μιας αλησμόνητης γυναίκας, μιας γυναίκας που άλλαξε τη ροή της ιστορίας.

Η εύπορη προνομιούχα και ακραία Νεοϋορκέζα Τζένι Τζερόμ σάρωσε σαν καταιγίδα τη βικτοριανή Αγγλία. Μεγαλωμένη με την πολυτέλεια του Χρυσού Αιώνα στο Νιούπορτ και το Παρίσι της Δεύτερης Γαλλικής Αυτοκρατορίας, ζούσε μια εξωφρενικά μοντέρνα ζωή, ολότελα δική της, γεμάτη αντιφάσεις, πάθη, τραγωδίες και θριάμβους.

Αναγκασμένη ν’ αποφασίσει πού πραγματικά ανήκει η καρδιά της, η Τζένι ρισκάρει τα πάντα –ακόμα και τον γιο της– και αναστατώνει τη ζωή ανθρώπων, και τη δική της ακόμα, και στις δύο ακτές του Ατλαντικού.

Η Στέφανι Μπάρον είναι απόφοιτος του Πρίνστον και του Στάνφορντ, όπου υπήρξε μέλος του Ιδρύματος Andrew W. Mellon στο τμήμα των Ανθρωπιστικών Σπουδών. Είναι συγγραφέας των μεμονωμένων ιστορικών μυθιστορημάτων μυστηρίου A Flaw in the Blood και The White Garden, καθώς και του εθνικού μπεστ σέλερ, αγαπημένου των κριτικών, Jane Austen Mystery series. Πρώην αναλύτρια μυστικών πληροφοριών για τη CIA, η Στέφανι –η οποία γράφει επίσης και με το ψευδώνυμο Francine Mathews– άντλησε από την εμπειρία της στον τομέα της κατασκοπείας για μυθιστορήματα, όπως το Jack 1939, το οποίο ο New Yorker περιέγραψε ως το «πιο απολαυστικά υψηλού επιπέδου θρίλερ που μπορεί κανείς να φανταστεί». Ζει και εργάζεται στο Ντένβερ του Κολοράντο.
ν

Heruka Tsang-nyon
Μάρπα ο Μεταφραστής
Μτφρ.: Ανδρέας Τσάκαλης
Εκδόσεις Dharma
Σελ. 296

Ο Μάρπα, που εξαιτίας της πολυμάθειάς του και των έξοχων μεταφράσεών του έφθασε να επονομάζεται Μεταφραστής, μαθήτευσε κοντά σε αρκετούς διάσημους δασκάλους της εποχής του κατά την διάρκεια των μεγάλων ταξιδιών του.

Την εποχή εκείνη, όταν ο Μάρπα μετέφραζε τις διδασκαλίες από τα σανσκριτικά στα θιβετανικά, η μετάφραση δεν ήταν απλώς μία κυριολεκτική μετάφραση λέξη προς λέξη. Ο Μάρπα πέρασε όλες τις δοκιμασίες της πνευματικής άσκησης και φώτισε τα μεταφραζόμενα κείμενα με την δική του εμπειρία των διδασκαλιών. Τις βίωσε ο ίδιος. Με αυτό τον τρόπο, ο Μάρπα πραγματικά σπούδασε, εργάστηκε, μετέφρασε και ασκήθηκε για πάνω από σαράντα χρόνια και όλα τα επιτεύγματά του τα διέθετε στους μαθητές του και μέσω αυτών στις μεταγενέστερες γενιές.

Από αυτόν τον εξαιρετικό δάσκαλο πήρε τις διδασκαλίες και φωτίστηκε ο μαθητής του Μιλαρέπα, η βιογραφία του οποίου κυκλοφορεί επίσης από τις εκδόσεις Dharma. Η πολυτάραχη ζωή του Μιλαρέπα είναι το κορυφαίο παράδειγμα ενός αμαρτωλού που κατάφερε να πετύχει την αυτοπραγμάτωση μέσα σε μια μόνο ενσάρκωση.
ν

James Allen
Ο άνθρωπος και η σκέψη
Αυτοβελτίωση
Εκδόσεις Λιβάνης
Σελ. 120

Το βιβλίο αυτό άλλαξε στην κυριολεξία τις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων. Τα μηνύματα που περιέχει είναι διαχρονικά και ποτέλεσε πηγή έμπνευσης για πολλούς σύγχρονους συγγραφείς, όπως η Ρόντα Μπερν, συγγραφέας του βιβλίου “Το Μυστικό”. Ενέπνευσε πολλούς, ανθρώπους απλούς, καλλιτέχνες, επιχειρηματίες, πλούσιους και φτωχούς.

Έδωσε τη δυνατότητα σε εκατομμύρια ανθρώπους να πετύχουν την αλλαγή στη ζωή τους. Μετέδωσε το βαθύ μήνυμα «Εμείς οι ίδιοι είμαστε οι δημιουργοί του εαυτού μας». Kai mπορούμε με οδηγό τις σκέψεις μας να κάνουμε το όραμά μας πραγματικότητα.

Ο Τζέιμς Άλεν (1864-1912) ήταν Βρετανός συγγραφέας φιλοσοφικών έργων,
γνωστός για τα βιβλία του πνευματικής αναζήτησης και την ποίησή του.
Υπήρξε πρωτοπόρος του κινήματος αυτοβοήθειας.

Το πιο γνωστό έργο του, As a Man Thinketh (Ο Άνθρωπος και η Σκέψη), έχει πουλήσει εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο από τη δημοσίευσή του μέχρι και σήμερα. Εξακολουθεί να αποτελεί πηγή έμπνευσης για συγγραφείς που ασχολούνται με το θέμα της αυτοβοήθειας. Όπως ισχυριζόταν ο ίδιος, ποτέ δεν έγραψε επειδή έπρεπε, αλλά μόνο όταν είχε ένα μήνυμα για όλο τον κόσμο.
v

Rumi Jalaluddin
Τζαλαλεντίν Ρουμί:
Ο μεγάλος σούφι δάσκαλος
Μτφρ.: Ανδρέας Τσάκαλης
Εκδόσεις Dharma
Σελ. 296

Στο βιβλίο αυτό παρουσιάζεται μια σύντομη συλλογή από τα έργα του Τζαλαλεντίν Ρουμί, Μασναβί-ι-Μαναβί, Ντιβάν-ι-Σαμς και Φίχι-μα-Φίχι. Ασφαλώς ένα μικρό βιβλίο σαν αυτό δεν μπορεί να περιλάβει όλη την σοφία και το μεγαλείο της ψυχής και του πνεύματος ενός δασκάλου τόσο εμπνευσμένου και βαθυστόχαστου όσο ο Τζαλαλεντίν Ρουμί. Πιστεύουμε όμως, λέει ο εκδότης, ότι αυτή η μικρή συλλογή των έργων του θα αποτελέσει μια έμπνευση και μια παρακίνηση ώστε ο αναγνώστης να αναζητήσει περισσότερα σχετικά με την σοφία και την αλήθεια και να ακολουθήσει τα ίχνη που άφησε ο δάσκαλος Ρουμί και που οδηγούν στην πηγή της Ζωής.

Ο Τζαλαλεντίν Ρουμί, δηλαδή ο Έλληνας (1207-1273) ήταν Πέρσης ποιητής και νομικός επηρεασμένος από τον Πλάτωνα. Ίδρυσε το σουφικό τάγμα των Μεβλεβήδων δερβίσηδων.

Ο Ρουμί δημιούργησε στα έργα του τέτοιο επίπεδο ομορφιάς μέσω της χρήσης και της γνώσης του ποιητικού και μουσικού ρυθμού, ώστε ο αναγνώστης όχι μόνο μπορεί να εκτιμήσει την σοφία της αλλά και να φθάσει σε επίπεδα έκστασης και μυστικιστικής μέθεξης, τα οποία σπανίως απαντώνται σε άλλα έργα. Αλλά όπως λέει ο ίδιος: «Το βιβλίο των σούφι δεν είναι τα μαύρα γράμματα, είναι η λευκότητα της καθαρής καρδιάς».
ν

Μαρία Κωνσταντούρου
Παλίρροια
Ελληνική Λογοτεχνία
Εκδόσεις Λιβάνης
Σελ. 496

Ποβέλια. Το στοιχειωμένο νησί κοντά στη Βενετία, όπου κατά τον Μεσαίωνα δέχτηκε χιλιάδες ανθρώπους χτυπημένους από τον μαύρο θάνατο, ενώ στις αρχές του εικοστού αιώνα χρησιμοποιήθηκε ως ψυχιατρικό άσυλο. Εκατοντάδες ψυχικά ασθενείς υπέφεραν στα χέρια ενός παρανοϊκού γιατρού που τους χρησιμοποίησε σαν πειραματόζωα στις απάνθρωπες έρευνές του.

Μέχρι και σήμερα ακούγονται πολλοί θρύλοι σχετικά με τους άρρωστους Βενετούς που περίμεναν να πεθάνουν, καθώς και για τα φαντάσματά τους που στοίχειωσαν το νησί. Είναι όμως θρύλοι ή αλήθεια;

Ο Αλεσάντρο, που θα αφήσει στην Ποβέλια την τελευταία του πνοή, θα γίνει μάρτυρας της Ιστορίας. Όμως θα καταφέρει να βοηθήσει τις έγκλειστες ψυχές που ζητούν τη γιατρειά; Θα θεραπευτούν οι πληγές με το πλήρωμα του χρόνου;

Η Μαρία Κωνσταντούρου γεννήθηκε στην Αθήνα. Από τις Εκδόσεις Λιβάνη έχουν εκδοθεί τα βιβλία της Όταν οι Γυναίκες Τολμούν, Σε Βλέπω Παντού, Το Πολύ δεν Είναι Πάντα Αρκετό, Σκιές στο Χρόνο, Ζωή μου, Εσύ…, Αγεφύρωτες Σιωπές,

Χωρίς Εσένα (παράλληλη λογοτεχνία με το βιβλίο Δεν Υπήρξα Ποτέ της Θάλειας Κουνούνη), Μια Ανάσα Μακριά και Η Άγνωστη Δίπλα μου. Κυκλοφορεί επίσης το βιβλίο της Ασκίμ θα Πει Αγάπη από τις Εκδόσεις Ωκεανίδα.
ν

Φρειδερίκος Νίτσε
Διόνυσος κατά Εσταυρωμένου
Μτφρ.: Βαγγέλης Δουβαλέρης
Επιμελητής: Ήρκος Αποστολίδης
Εκδόσεις Gutenberg
Σελ. 284

Στην έκδοση αυτή παρουσιάζεται πλήρως σχολιασμένη η πρώιμη φιλοσοφία του Φρειδερίκου Νίτσε, μες από δοκίμια και ανέκδοτα σημειωματάριά του, όπου εξετάζει, υπό πολλαπλές οπτικές, το φαινόμενο της αρχαιοελληνικής Τραγωδίας. Κεντρικό θέμα: ο άνθρωπος απέναντι στο άδηλο της Ύπαρξης ‒ ή την αυθαιρεσία των θεών!

Παρακολουθούμε τη γένεση των πρώτων σπινθήρων της σκέψης του, απ’ τα μαθητικά του χρόνια και την επεξεργασία τους ως το τέλος της ζωής του. Η γοητεία του πειραματισμού συνδυάζεται με ποιητικές εκλάμψεις (άκρως ζαρατουστρικές) και πηγαίο, αυτοσχέδιο στοχασμό.

«Ονομάζω τον εαυτό μου τον τελευταίο φιλόσοφο, γιατί είμαι ο τελευταίος άνθρωπος. Κανείς άλλος δε μου μιλά ‒ μόνο εγώ. Κ’ η φωνή μου αντηχεί σα φωνή ετοιμοθάνατου. εσύ, αγαπημένη φωνή, εσύ φέρνεις τις τελευταίες ριπές καθετί ανθρώπινου – άσε με, λοιπόν, μία ακόμα στιγμή σε σένα να μιλήσω, τάχα ότι με σε φεύγω μακριά απ’ τη μοναξιά, στους ανθρώπους πηγαίνοντας και πάλι, στην αγάπη πηγαίνοντας και πάλι, γιατί η καρδιά μου δε θέλει να πιστέψει ότι η αγάπη πέθανε· και μ’ αναγκάζει να μιλάω σε μένα, σα νάμασταν δύο…»

Ο Διόνυσος, όπως και ο Ιησούς, είναι ένας θυσιαζόμενος θεός… Ένα συναρπαστικό βιβλίο του πιο ρηξικέλευθου στοχαστή του 19ου αιώνα.
ν

Λόρενς Ράιτ
Το τέλος του Οκτώβρη
Ξένη Λογοτεχνία
Εκδόσεις Λιβάνης
Σελ. 496

Το μυθιστόρημα που «είδε» την πανδημία προτού ξεσπάσει. Οταν πέρυσι το καλοκαίρι παρέδιδε το χειρόγραφο του μυθιστορήματός του “The End of October”, ο Λόρενς Ράιτ δεν μπορούσε να φαντασθεί ότι η κυκλοφορία του φέτος τον Απρίλιο, θα συνέπιπτε με την έξαρση της πανδημίας του κορονοϊού και ο εφιάλτης που αναδύεται από τις σελίδες του θα παρουσίαζε αρκετές ανατριχιαστικές ομοιότητες με τη ζοφερή πραγματικότητα, που ο κόσμος βιώνει στις μέρες μας.

Βραβευμένος με βραβείο Πούλιτζερ το 2007 για το βιβλίο του The Looming Tower, μία διεισδυτική ματιά στην Αλ Κάιντα και τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11/9/2001, συντάκτης του Νew Yorker και σεναριογράφος, ο Ράιτ αποφάσισε να γράψει ένα σενάριο «αποκάλυψης» ύστερα από παρότρυνση του σκηνοθέτη Ρίντλεϊ Σκοτ.

Προϊόν σχολαστικής έρευνας με επιδημιολόγους και επαγγελματίες της δημόσιας υγείας, στη γενναιότητα και εφευρετικότητα των οποίων αφιερώνει το βιβλίο, η δυστοπική ιστορία του  περιγράφει τις καταστροφικές επιπτώσεις ενός μυστηριώδους ιού, που ξεσπά στην Ασία, μεταδίδεται σε όλες τις ηπείρους, παραλύει τα συστήματα υγείας, καταστρέφει τις οικονομίες και σκοτώνει εκατομμύρια κατοίκους.
ν

 


Translate this post