Πώς το μυαλό μιλάει στο σώμα

Κατηγορία MAGAZINE, Mind, Ψυχολογία

MIND & BODY

Από την Ελευθερία Καλλέρη

 

Και πώς το σώμα ακολουθεί το μυαλό

Τα συναισθήματά μας, αλλά και οι σχέσεις μας με τους άλλους, έχουν πολύ μεγαλύτερη επίδραση στην υγεία μας από όση νομίζουμε, αποκαλύπτουν πανεπιστημιακές έρευνες.

ν

ΞΕΡΟΥΜΕ ότι το άγχος μπορεί να οδηγήσει σε δάκρυα, σ’ ένα συγκινησιακό ξέσπασμα χωρίς φανερή αιτία. Ή ίσως έχουμε προσέξει πως όταν είμαστε χαρούμενοι δεν κολλάμε τόσο εύκολα κρυολογήματα.
Υπάρχουν όμως κι άλλα πράγματα που ενώ έχουν να κάνουν καθαρά με τον συναισθηματικό μας κόσμο, παρ’ όλα αυτά επηρεάζουν τον δείκτη της υγείας μας. Ας δούμε μερικά από αυτά που πιθανόν να σας εκπλήξουν!
ν

1. Όταν εκφράζεις την αγάπη σου, πέφτει η χοληστερίνη

Ο καθηγητής Κόρι Φλόιντ (Kory Floyd), καθηγητής Επικοινωνίας στο Κρατικό Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, ανέθεσε σε μια ομάδα ανθρώπων με υψηλή χοληστερίνη να γράφουν σε ένα χαρτί τα αισθήματά τους για τους αγαπημένους τους, τρεις φορές την εβδομάδα. Το αποτέλεσμα ήταν να πέσει η χοληστερίνη τους, κάτι που δεν συνέβη με την ομάδα που δεν έγραφε τίποτα. «Δεν είμαστε ακόμη σίγουροι γιατί, αλλά μια αιτία θα μπορούσε να είναι το γεγονός ότι η χοληστερίνη ανεβαίνει εξαιτίας μιας ομάδας στρεσογόνων ορμονών, τα γλυκοκορτικοειδή. Η στοργή και τα αισθήματα αγάπης καταπολεμούν το άγχος κι έτσι μειώνουν αυτές τις ορμόνες» λέει ο καθηγητής.
ν

2. Όταν φέρεσαι καλά προστατεύεσαι από την αθηροσκλήρωση

Όταν θυμώνει κανείς φαίνεται να επιταχύνει το ρυθμό σκλήρυνσης των αρτηριών του. Όταν όμως κάνει κάτι ωραίο για τους άλλους, αυτό θα τον προστατεύσει από τον κίνδυνο. «Η καλοσύνη απελευθερώνει μια ορμόνη, την οξυτοκίνη, η οποία σύμφωνα με μελέτες μειώνει τις φλεγμονώδεις χημικές ουσίες που είναι υπεύθυνες για την σκλήρυνση των αρτηριών» λέει ο Ντέιβιντ Χάμιλτον, συγγραφέας του βιβλίου “Why Kindness is Good For You”.
Ο Χάμιλτον υποστηρίζει ότι η οξυτοκίνη απελευθερώνεται σε μεγαλύτερο βαθμό αν κάνουμε κάτι καλό για κάποιον και εισπράξουμε ένα χαμόγελο σαν «ευχαριστώ»!
ν

3. Το άγχος χειροτερεύει το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο

Αυτό αναφέρεται στο άγχος που βιώνεται κατά τη διάρκεια του δεύτερου μισού του εμμηνορροϊκού κύκλου, λένε οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιου του Μπάφαλο στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό που συμβαίνει είναι πως όταν η γυναίκα αγχώνεται, αυξάνεται η παραγωγή των χημικών που ονομάζονται προσταγλανδίνες, οι οποίες συνδέονται με το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο. Άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες που έχουν υψηλά επίπεδα άγχους έχουν τις διπλάσιες πιθανότητες να υποφέρουν από πόνους κατά τη διάρκεια της περιόδου, από τις γυναίκες που έχουν χαμηλά επίπεδα.
ν

4. Οι εκρήξεις θυμού καταπολεμούν το άγχος

Την επόμενη φορά που θα αισθανθείτε ότι «το ποτήρι ξεχείλισε», βάλτε τις φωνές χωρίς καμία ενοχή. Το να θυμώνουμε και να χτυπάμε τη γροθιά μας στο τραπέζι, είναι μερικές φορές σωτήριο. Σύμφωνα με τις έρευνες του δρα Νέους Χερέρο του Πανεπιστημίου της Βαλένθια, ο θυμός στέλνει ένα κύμα αίματος στο αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου και αυτή είναι η πλευρά που παράγει χαρούμενα αισθήματα, τα οποία στη συνέχεια σας ηρεμούν.
Μια άλλη έρευνα στις Ηνωμένες Πολιτείες έδειξε ότι οι άνθρωποι που κάνουν θυμωμένες γκριμάτσες όταν αγχώνονται, υποφέρουν λιγότερο από πίεση και στρες, από αυτούς που αντιδρούν με άλλους τρόπους. «Αν είστε σε μια κατάσταση που σας τρελαίνει και σας δημιουργεί δικαιολογημένη οργή και αγανάκτηση, τότε ο θυμός δεν είναι κάτι κακό∙ αντίθετα πρέπει να εκφραστεί» λέει η ερευνήτρια Τζένιφερ Λέρνερ.
Απλώς να θυμάστε ότι είναι προτιμότερο να κάνετε θυμωμένες γκριμάτσες μόνοι σας από το να τα «ψάλλετε» στο αφεντικό σας!
ν

5. Ο υπερβολικός θυμός καταστρέφει τα ούλα

Κι ενώ ο θυμός σε φυσιολογικά επίπεδα μπορεί να κάνει καλό, τα ξεσπάσματα οργής που γίνονται όλη την ώρα μπορεί να δημιουργήσουν χίλια δυο προβλήματα στην υγεία μας, με το πιο περίεργο από αυτά να είναι τα προβλήματα με τα ούλα. Οι ειδικοί στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ ανακάλυψαν ότι οι άνδρες που είναι συχνά οργισμένοι παρουσιάζουν 72% περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν προβλήματα στα ούλα, από εκείνους που είναι πιο ήρεμοι. Οι απότομες αλλαγές στην ινσουλίνη που παρατηρούνται όταν είμαστε υπό το καθεστώς της οργής, φαίνεται να είναι μια πιθανή αιτία για το φαινόμενο αυτό, καθώς τα υψηλά επίπεδα της ινσουλίνης συνδέονται με τις ασθένειες των ούλων.
«Αν θέλετε να βρείτε έναν τρόπο να ελέγχετε το θυμό σας, προσπαθήστε να εντοπίσετε τα σημάδια εκείνα που δείχνουν ότι αρχίζετε να θυμώνετε» λέει ο Λι Τάουν από το Ινστιτούτο Διαχείρισης Θυμού της Αυστραλίας. «Αυτό θα σας δώσει την ευκαιρία να σταματήσετε τον εαυτό σας προτού φτάσει σε σημείο εκτός ελέγχου».
ν

6. Ο κυνισμός κάνει τα φάρμακα αναποτελεσματικά

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης συνεργάστηκαν με γιατρούς οι οποίοι έδωσαν φαρμακευτική αγωγή σε ασθενείς που υπέφεραν από πόνους, κατά τέσσερις διαφορετικούς τρόπους – χωρίς παυσίπονα, στη συνέχεια χορηγώντας παυσίπονα χωρίς να τους το πουν, στη συνέχεια λέγοντάς τους ότι παίρνουν παυσίπονα και τέλος δίνοντάς τους παυσίπονα αλλά λέγοντάς τους ότι δεν παίρνουν.
Οι μελέτες έδειξαν πως όταν οι ασθενείς πίστευαν ότι δεν έπαιρναν παυσίπονα, ενώ έπαιρναν, ο πόνος που βίωναν ήταν στα ίδια επίπεδα σαν να μην έπαιρναν καθόλου παυσίπονα. Τα φάρμακα δεν είχαν κανένα αποτέλεσμα πάνω τους. Αλλά, όταν γνώριζαν ότι έπαιρναν παυσίπονα, τα επίπεδα του πόνου μειώνονταν σχεδόν κατά το ήμισυ. Αν θέλετε, λοιπόν, η οποία ιατρική ή φαρμακευτική αγωγή να έχει θεραπευτική επίδραση πάνω σας, πρέπει να το πιστέψετε.
ν

© 2018 Youmagazine.gr

 


Translate this post