Η Ελληνική Αεροπορία στα μονοπάτια της Ιστορίας

Κατηγορία NEWS, Ιστορία, Εκδηλώσεις

ΙΣΤΟΡΙΑ/ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Youmagazine Newsroom

 

Αφιέρωμα στην Ελληνική Αεροπορία και στον ηρωικό Δημήτριο Καμπέρο, την Δευτέρα 8 Μαΐου στην Ελληνοαμερικανική Ένωση.

Δημήτριος Καμπέρος, ο πρώτος Έλληνας στρατιωτικός αεροπόρος και ο πιο γενναίος, εξ ου και το επωνύμιο «Τρελοκαμπέρος». Image: Supplied
ν
ΤΟ HELLENIC American College (HAEC) σε συνεργασία με το Hellenic American University (Nashua, NH, USA) και η Ελληνική Αεροπορική Ένωση παρουσιάζουν, ως εναρκτήρια εκδήλωση της Θερινής Ακαδημίας Αεροπλοΐας 2017, αφιέρωμα στην Ελληνική Αεροπορία. Η εκδήλωση πραγματοποιείται την Δευτέρα 8 Μαΐου 2017 στις 19:00, στο Θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, Κολωνάκι). Είσοδος ελεύθερη.
Με αφορμή το βιβλίο της Αντιγόνης Καμπέρου, «Δημήτριος Καμπέρος: ο Τρελοκαμπέρος, η ζωή του πρώτου Έλληνα στρατιωτικού αεροπόρου», που εξιστορεί τα έργα και τη συμβολή του πρωτοπόρου Έλληνα αεροπόρου στις απαρχές της αεροπορίας της χώρας, οι προσκεκλημένοι ομιλητές φωτίζουν τις προσωπικότητες και τα γεγονότα που συνέβαλαν στη σύλληψη της αεροπορικής ιδέας από τον πρωθυπουργό και υπουργό Στρατιωτικών, Ελευθέριο Βενιζέλο και την ίδρυση της Ελληνικής Αεροπορίας το 1911.
Οι ομιλητές αναφέρονται στην μοναδική εφεύρεση των αδελφών Ράιτ στην Αμερική και την πώληση των δικαιωμάτων τους στη Γαλλία και παράλληλα στα ελληνικά ιστορικά γεγονότα της εποχής, του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και την μετέπειτα εξέλιξη της ελληνικής αεροπορίας. Σχολιάζουν ακόμη το ρόλο της Αεροπορίας την περίοδο των Βαλκανικών Πολέμων και μιλούν για τους πρώτους αεροπόρους Δημήτριο Καμπέρο, Μιχάλη Μουτούση, Χρήστο Αδαμίδη και Πανούτσο Νοταρά, καθώς και τους ιδιώτες αεροπόρους Εμμανουήλ Αργυρόπουλο και Αλέξανδρο Καραμανλάκη.  Στην εκδήλωση παρουσιάζεται πλούσιο φωτογραφικό υλικό και ιστορικά video.
Οι ομιλητές: Παντελής Βατάκης,  Σμήναρχος (Ι),  Διοικητής Μοίρας Πολεμικής Αεροπορίας, Αντιγόνη Καμπέρου, Φιλόλογος-Ευρωπαϊολόγος, Συγγραφέας, Αλέξιος Καρυτινός, Επισμηναγός (Δ), Κωνσταντίνος Λαγός, Ιστορικός, Καθηγητής Ιστορίας στην Σχολή Ικάρων, Ιωάννης Μυλωνάς, Τεχνικός Συντηρητής, Μουσείο Πολεμικής Αεροπορίας.
Θα προηγηθεί σύντομη εισαγωγή από τον Δρα Τριαντάφυλλο Φλουρή, Πρύτανη του Hellenic American University.
ν

Ποιος ήταν ο «Τρελοκαμπέρος»

O πρώτος πιλότος της Ελληνικής Αεροπορίας, Δημήτριος Καμπέρος, το 1912-13. Πηγή: Wikimedia Commons

Ο Δημήτριος Καμπέρος (1880-1942) ήταν στρατιωτικός, από τους πρωτοπόρους της Πολεμικής Αεροπορίας στην Ελλάδα.
Αρχικά ο Δημήτριος Καμπέρος ήταν αξιωματικός του πυροβολικού και ένας από τους έξι Έλληνες αξιωματικούς που εστάλησαν για αεροπορική εκπαίδευση στην Γαλλία το 1911, στο κέντρο του Henri Farman. Τότε αγοράσθηκαν τέσσερα βενζινοκίνητα διπλάνα, που αποτέλεσαν τη βάση ίδρυσης της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Στις 13 Μαΐου 1912, ο Καμπέρος πραγματοποίησε την πρώτη πτήση με στρατιωτικό αεροπλάνο στην Ελλάδα στη διάρκεια άσκησης. Στην ίδια ή σε άλλη άσκηση τον ίδιο μήνα, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το αεροσκάφος το οποίο είχε μείνει ακυβέρνητο λόγω βλάβης. Το εγκατέλειψε (χωρίς αλεξίπτωτο) λίγο πριν αυτό συντριβεί στα χωράφια! Γι’ αυτή την ενέργειά του απέκτησε στο ψευδώνυμο «τρελοκαμπέρος».
Τον Ιούνιο του ίδιου έτους, αφού τροποποιήθηκε το αεροσκάφος του σε υδροπλάνο, έσπασε το τότε παγκόσμιο όριο ταχύτητας των 110 χιλιομέτρων την ώρα.
Το 1912 έκανε την πρώτη παγκοσμίως στρατιωτική χρήση αεροπλάνου για παρατήρηση του εχθρού πετώντας πάνω από το μέτωπο της Θεσσαλίας. Επίσης έριξε χειροβομβίδες κατά του εχθρού και επέστρεψε σώος από σύμπτωση, αφού το αεροπλάνο του ήταν διάτρητο από σφαίρες.
Αυτό θεωρείται σήμερα και ως η πρώτη χρήση αεροπλάνου για στρατιωτικό σκοπό, καθότι Γαλλία, Γερμανία και Αγγλία, χρησιμοποίησαν αεροπλάνα για στρατιωτικό σκοπό μετά από δύο χρόνια, το 1914.
Ο Δημήτριος Καμπέρος και ο Μιχαήλ Μουτούσης πραγματοποίησαν πτήσεις στην Πρέβεζα, στον Αμβρακικό και κυρίως στο Μπιζάνι, όπου επόπτευσαν τις οχυρωματικές θέσεις των Τούρκων και έριξαν χειροβομβίδες με τα χέρια, πετώντας πολύ χαμηλά για να είναι σε επαφή με τον εχθρό!
Ο Καμπέρος έκανε την τελευταία του πολεμική αποστολή στις 30 Νοεμβρίου 1912. Αργότερα εργάστηκε ως εκπαιδευτής στη Σχολή Αεροπορίας στο Τατόι και στην Ανεμολέσχη του Φαλήρου. Αποστρατεύτηκε το 1934.