Ο «μυστικός Έρωτας» του Βερμέερ έρχεται στο φως

Κατηγορία ΘΕΜΑΤΑ, Τέχνες

ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

Από την Γεωργία Μεταξά

ν

Ένας Ερωτιδέας με τόξο και βέλη που είχε ζωγραφίσει ο Βερμέερ σε πίνακά του τον 17ο αιώνα έρχεται ξανά στο φως ύστερα από 250 χρόνια.

Ο Ερωτιδέας στο πάνω μέρος του πίνακα είχε καλυφθεί από κάποιον σεμνότυφο ζωγράφο, πολλά χρόνια ύστερα από τον θάνατο του Βερμέερ. Πηγή: SKD

ν

ΤΟ ΦΗΜΙΣΜΕΝΟ έργο «Κορίτσι που διαβάζει γράμμα μπροστά σε ανοιχτό παράθυρο» του Ολλανδού ζωγράφου Γιοχάνες Φερμέερ (ή Βερμέερ, όπως είναι γνωστός στην Ελλάδα) φαίνεται ότι δέχθηκε επεμβάσεις μετά το θάνατο του ζωγράφου.
Οι συντηρητές έργων τέχνης του Μουσείου Staatliche Kunstsammlungen στη Δρέσδη (SKD) διαπίστωσαν ότι ένα τμήμα του καμβά του φημισμένου πίνακα του 17ου αιώνα με το κορίτσι που διαβάζει μια επιστολή μπροστά σε ένα ανοιχτό παράθυρο, είχε ζωγραφιστεί μετά το θάνατο του Ολλανδού καλλιτέχνη το 1675, αποκρύπτοντας τη φιγούρα του αρχαίου θεού του Έρωτα.
Η ύπαρξη του Έρωτα κάτω από τον πίνακα είναι γνωστή εδώ και μερικές δεκαετίες στους ειδικούς, αλλά είχε θεωρηθεί ότι η επέμβαση είχε γίνει από τον ίδιο τον καλλιτέχνη και γι’ αυτό δεν έγιναν προσπάθειες αποκατάστασής του.
Νέες έρευνες που έγιναν όμως πάνω στον πίνακα με τη βοήθεια υπέρυθρων ακτίνων και χρωματικών αναλύσεων έδειξαν ότι πρόκειται για επέμβαση από κάποιο άγνωστο χέρι.
ν

Ο περίφημος πίνακας του Γιοχάνες Βερμέερ «Κορίτσι που διαβάζει γράμμα μπροστά σε ανοιχτό παράθυρο» έχοντας αποκατασταθεί κατά ένα μέρος. Πηγή: SKD
ν

Ο Βερμέερ ζωγράφισε το κορίτσι που διαβάζει ένα γράμμα μεταξύ των ετών 1657 και 1659 και το δώρισε στην πόλη της Δρέσδης το 1742. Ο Arthur Wheelock, πρώην επιμελητής της ζωγραφικής μπαρόκ στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον, πιστεύει ότι ο Ερωτιδέας καλύφθηκε από άγνωστο χέρι την περίοδο μεταξύ αυτών των χρονολογιών.
Αυτό έγινε από κάποιον σεμνότυφο καλλιτέχνη ώστε να μην φανεί ότι η επιστολή που διαβάζει το κορίτσι είναι ερωτική.
Οι συντηρητές, υπό το φως αυτών των νέων στοιχείων, αποφάσισαν να αποκαταστήσουν το έργο του Βερμέερ  και να το φέρουν στην αρχική του κατάσταση.
Η διεύθυνση του μουσείου θα έχει τον πίνακα σε κοινή θέα, κατά τη διάρκεια των εργασιών αποκατάστασης, ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να δουν το αληθινό έργο του ζωγράφου να αναδύεται.
ν

Ο πίνακας στο εργαστήριο προτού ξεκινήσει το έργο της αποκατάστασης. Πηγή: SKD, Foto: Jürgen Lange
ν

 


Translate this post