Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Η κατανάλωση μανιταριών μειώνει τον εκφυλισμό των εγκεφαλικών κυττάρων (vid)

Κατηγορία MAGAZINE, Διατροφή

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Posted by Youmagazine Staff

 

Όσοι τρώνε δύο φορές την εβδομάδα μανιτάρια έχουν κατά 50% λιγότερες πιθανότητες να πάθουν άνοια, Αλτσχάιμερ ή άλλη νοητική δυσλειτουργία.

Η κατανάλωση μανιταριών μειώνει τον εκφυλισμό των εγκεφαλικών κυττάρων, ενώ ενισχύει τη μνήμη και άλλες σημαντικές νοητικές λειτουργίες, σύμφωνα με νέα επιστημονική έρευνα. Image: Supplied

ν

ΤΑ ΜΑΝΙΤΑΡΙΑ χρησιμοποιούνται εδώ και χιλιάδες χρόνια. Ήδη από το 400 π.Χ. ο Ιπποκράτης ανέφερε στα γραπτά του τη μεγάλη φαρμακευτική τους αξία. Ελληνικής προέλευσης είναι και η ονομασία τους: η λέξη μανιτάρι είναι υποκοριστικό της αρχαίας ελληνικής λέξης «αμανίτης».
Τα αυτοφυόμενα στα λιβάδια και τα δάση άγρια μανιτάρια ονομάζονται διεθνώς fungo epigeo, ενώ τα υπογείως αναπτυσσόμενα ονομάζονται τρούφες.
Μέχρι το 1652 δεν υπήρχε συστηματική καλλιέργεια μανιταριών. Τα χρόνια εκείνα τα χρησιμοποιούσαν ως κομπρέσες και για την παρασκευή φυτικών φαρμάκων. Το 1894 σχεδιάστηκε η μαζική παραγωγή τους στην κομητεία Τσέστερ της Πενσυλβάνιας και έκτοτε η πολιτεία αυτή έγινε παγκοσμίως γνωστή ως «πρωτεύουσα των μανιταριών».
Στην Ελλάδα είναι γνωστά περίπου 2.200 είδη άγριων μανιταριών, Από αυτά περίπου 150 είναι εδώδιμα. Τα περισσότερα όμως δεν είναι ούτε δηλητηριώδη ούτε φαγώσιμα.
Η αγορά τροφοδοτείται κυρίως από τα καλλιεργημένα λευκά (agaricus bisporus = δίσπορος) μανιτάρια, τα πλευρώτους (pleurotus ostreatus), τα portobello και crimini, τα κονσερβοποιημένα και σπανιότερα από άγρια μανιτάρια σε αποξηραμένη συνήθως μορφή.
Τα μανιτάρια παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία, η οποία καθιστά δύσκολη την ανάλυση της θρεπτικής τους αξίας. Δεν αποδίδουν μεγάλη ενέργεια, καθώς αποτελούνται κατά 90% από νερό, ωστόσο οι πρωτεΐνες τους, λόγω της παρουσίας όλων των βασικών αμινοξέων, είναι υψηλής ποιότητας, ανώτερες από τις φυτικές πρωτεΐνες, πλησιάζοντας την ποιότητα των ζωικών πρωτεϊνών. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες των μανιταριών ενισχύονται κυρίως με το ψήσιμο στο φούρνο, ενώ μειώνονται με το τηγάνισμα και το βράσιμο.
ν

ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΝΟΗΤΙΚΗΣ ΥΣΤΕΡΗΣΗΣ

Ερευνητές του Τμήματος Ψυχολογικής Ιατρικής και του Τμήματος Βιοχημείας της Ιατρικής Σχολής NUS Yong Loo Lin στη Σιγκαπούρη (δεξιά), πέρασαν έξι χρόνια –από το 2011 έως το 2017– παρακολουθώντας και συλλέγοντας δεδομένα από τη ζωή περισσοτέρων από 600 ηλικιωμένους Κινέζους (60 ετών και άνω) που ζουν στην μικροσκοπική αυτή πόλη-κράτος.
Βρήκαν ότι όσοι έτρωγαν δύο και περισσότερες μερίδες –δύο τυποποιημένες μερίδες ισοδυναμούν με περίπου με μισό πιάτο, λένε οι ερευνητές– κάθε εβδομάδα «έχουν 50% λιγότερες πιθανότητες» να πάθουν MCI (Mild cognitive impairment = Ήπια γνωστική διαταραχή). Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Journal of Alzheimer’s Disease στις 12 Μαρτίου 2019.
Η MCI είναι πρόδρομος εξασθένισης της μνήμης, της νόσου του Αλτσχάιμερ και άλλων μορφών άνοιας.
Η ήπια γνωστική διαταραχή χαρακτηρίζεται από εξασθένηση των νοητικών λειτουργιών σε βαθμό μεν μεγαλύτερο από τον αναμενόμενο λόγω ηλικίας, όχι όμως στο βαθμό που απαιτείται για να διαγνωστεί ως άνοια. Δεν επηρεάζονται συνολικά ο λόγος, η μνήμη, η αντίληψη ή η κρίση, αλλά κάποια από αυτές τις γνωστικές λειτουργίες. Η MCI μπορεί να εμφανιστεί και ως διαταραχή στον προσανατολισμό στο χώρο.
«Οι ηλικιωμένοι που πάσχουν από MCI εμφανίζουν συχνά κάποια μορφή απώλειας μνήμης ή κενού, ενώ μπορεί να παρουσιάσουν επίσης έλλειμμα σε άλλες γνωστικές λειτουργίες, όπως ο λόγος, η προσοχή και οι οπτικοακουστικές ικανότητες. Ωστόσο, οι αλλαγές αυτές είναι λεπτές και δεν είναι εύκολα παρατηρήσιμες, καθώς δεν υπάρχει εμφανής νοητική υστέρηση και ελλείμματα που επηρεάζουν τις καθημερινές δραστηριότητες, κάτι που είναι χαρακτηριστικό της νόσου του Αλτσχάιμερ και άλλων μορφών άνοιας», αναφέρει η μελέτη.
Αν και η μελέτη αναφέρεται ειδικά σε έξι είδη μανιταριών (χρυσά μανιτάρια πλευρώτους, στρείδια πλευρώτους, shiitake, λευκά μανιτάρια, αποξηραμένα μανιτάρια και κονσέρβες μανιταριών), οι επιστήμονες παρατηρούν ότι όλα τα είδη μανιταριών έχουν παρόμοια οφέλη.
Πιο συγκεκριμένα, βρήκαν ότι μια ένωση, η εργοθειονεΐνη (ergothioneine – ΕΤ), συνδέεται πιθανά με την μειωμένη εμφάνιση MCI στους καταναλωτές μανιταριών που εξέτασαν.
Το αμινοξύ εργοθειονεΐνη είναι αντιοξειδωτικό και αντιφλεγμονώδες, που ο ανθρώπινος οργανισμός δεν μπορεί να συνθέσει μόνος του.
Να σημειωθεί ότι το αμινοξύ εργοθειονεΐνη βρίσκεται σε γενναιόδωρες ποσότητες μαζί με άλλες θρεπτικές ουσίες, όπως υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, βιταμίνες, ανόργανα άλατα κτλ. στα μανιτάρια Pleurotus eryngii. Δρα ευεργετικά στις ευάλωτες περιοχές του σώματος, όπως τα μάτια, τα νεφρά και το συκώτι.
Περιέχει στατίνες, όπως τη λοβαστατίνη που βοηθά να καθαρίσει το αίμα από τη χοληστερίνη. Σε μια έρευνα που έγινε από τον Richard Sullivan βρέθηκε ότι μπορεί να ρυθμίσει ικανοποιητικά τα επίπεδα ινσουλίνης στο σώμα και να βοηθήσει στην αύξηση της αιμοσφαιρίνης στο αίμα.
Τέλος, τα μανιτάρια έχουν αντιβακτηριακές ιδιότητες. Έτσι. ένα φυτό που μπορεί να καταπολεμήσει τα βακτήρια είναι σίγουρα ένας αποταμιευτής ζωής, και έχει μεγαλύτερη αξία γιατί είναι ένα φυσικό φάρμακο χωρίς παρενέργειες.

ν

ν

 


Translate this post