Το μέλλον της ανθρώπινης φυλής: μωρά γενετικά τροποποιημένα (vid)

Κατηγορία ΘΕΜΑΤΑ, Βιολογία-Ανθρωπολογία

ΓΕΝΕΤΙΚΗ

Επιστήμονες παγκόσμιου κύρους απευθύνουν επείγουσα έκκληση στα έθνη για την απαγόρευση των πειραμάτων τροποποίησης του ανθρώπινου είδους.

Τα πειράματα για γενετικά τροποποιημένα μωρά εγείρουν σοβαρά ηθικά ερωτήματα. Image: Supplied

Η ΕΝΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ανησυχία σχετικά με τα γενετικά πειράματα που στοχεύουν στη δημιουργία ενός ανθρώπινου υποείδους, έκαναν κορυφαίους επιστήμονες από όλο τον κόσμο να απευθύνουν έκκληση στις κυβερνήσεις για την προσωρινή απαγόρευση της χρήσης ισχυρών εργαλείων επεξεργασίας DNA για την παραγωγή γενετικά τροποποιημένων παιδιών.
Η κίνηση αυτή αποσκοπεί στο να στείλει ένα σαφές μήνυμα στους αδίστακτους επιστήμονες ότι είναι απαράδεκτα τα πειράματα για την επανεγγραφή του DNA στα κύτταρα του σπέρματος, των ωαρίων ή των εμβρύων που προορίζονται για ζωντανές γεννήσεις.
Οι επιστήμονες ζητούν ένα παγκόσμιο μορατόριουμ για το θέμα αυτό, ύστερα από συγκλονιστική ανακοίνωση του περασμένου Νοεμβρίου ότι γεννήθηκαν στην Κίνα τα πρώτα γενετικά τροποποιημένα δίδυμα, αποτέλεσμα ενός πειράματος που καταδικάστηκε από όλη την επιστημονική κοινότητα, επειδή καταστρατηγεί τις απαγορεύσεις σχετικά με τη μη επέμβαση της νέας βιοτεχνολογίας στην ανθρώπινη γενετική κληρονομικότητα.
Το πείραμα έκανε ο Κινέζος βιοτεχνολόγος δρ He Jiankui, ο οποίος είπε ότι πρόκειται για ένα μεγάλο βιοτεχνολογικό άλμα για την ανθρωπότητα.
Στα τέλη Νοεμβρίου, ο He Jiankui ανακοίνωσε, μέσω ενός βίντεο στο Youtube, ότι με τις έρευνές του δημιούργησε τα πρώτα γενετικά τροποποιημένα ανθρώπινα πλάσματα. Αν και η σχετική ανακοίνωση δεν έγινε, ως είθισται, σε κάποιο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό, τη δήλωση του Κινέζου ερευνητή αναπαρήγαγε αμέσως το αμερικανικό περιοδικό του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης MIT Technology Review, προκαλώντας θυελλώδεις αντιδράσεις σε όλο τον κόσμο για την αμφισβητούμενη βιοηθική του Κινέζου επιστήμονα.

Τα γενετικά τροποποιημένα δίδυμα “Λουλού” και “Νανά”. Image: Supplied

Όπως εξηγεί στο σχετικό βίντεο ο He Jiankui, τα πειράματα πραγματοποιήθηκαν στο εργαστήριό του στο Πανεπιστήμιο Southern University of Science and Technology της κινεζικής πόλης Shenzhen και ο στόχος τους ήταν να δημιουργήσουν ανθρώπινα έμβρυα με ανοσία στον ρετροϊό HIV που προκαλεί το σύνδρομο της ανθρώπινης ανοσοανεπάρκειας (AIDS).
Και αυτό ακριβώς έκαναν όταν δημιούργησαν τη “Λουλού” και τη “Νανά”, δύο γενετικά τροποποιημένα νεογέννητα, για τα οποία οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν μια τεχνική που λέγεται CRISPR-Cas9. Τα δίδυμα κοριτσάκια τροποποιήθηκαν επειδή οι γονείς τους ήταν HIV οροθετικοί. Αυτό όμως ήταν η δικαιολογία.

Αντί ο άνθρωπος να εναρμονίζει τον εαυτό του με τη φύση, προσπαθεί να φέρει τη φύση στα δικά του μέτρα, για να υπηρετεί τις επιδιώξεις του. Αυτό δημιουργεί τις ασθένειες, γι’ αυτό και ζούμε σ’ έναν αρρωστημένο κόσμο.

Οι mainstream επιστήμονες γενικά αντιτίθενται στην κατασκευή μωρών με αλλοιωμένο DNA, εκφράζοντας την ανησυχία τους για τα «μπαλώματα» σε κληρονομικά γονίδια.
Και αυτό γιατί τέτοιες γενετικές αλλαγές μπορεί να μεταφερθούν στις μελλοντικές γενιές, δημιουργώντας ένα αλλόκοτο υποείδος, σε αντίθεση με την επεξεργασία γονιδίων που γίνεται σε μέρη του σώματος που δεν εμπλέκονται στην αναπαραγωγή.
Την ανάγκη για μορατόριουμ έχουν εκφράσει 18 κορυφαίοι ερευνητές από επτά χώρες με έγγραφό τους που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature.

Ο Κινέζος επιστήμονας δρ He Jiankui μίλησε στη δεύτερη διεθνή διάσκεψη κορυφής για την επεξεργασία ανθρώπινου γονιδιώματος στο Χονγκ Κονγκ στις 28 Νοεμβρίου 2018. Photo: AFP/Anthony Wallace. Πηγή: Supplied

Περίπου 30 έθνη έχουν απαγορεύσει τη δημιουργία γενετικά τροποποιημένων βρεφών και το μορατόριουμ αφορά ουσιαστικά την Κίνα.
Η χώρα αυτή, παρά τον τεράστιο πληθυσμό της, επιχειρεί την παραγωγή τροποποιημένων γενετικά δίδυμων “ανθρώπινων” πλασμάτων, που θα είναι “ενισχυμένα” ώστε να χρησιμοποιούνται είτε για βαριές εργασίες είτε στον πόλεμο ως “στρατιώτες”.
Γι’ αυτό, πολλοί επιστήμονες φοβούνται ότι είναι πλέον αργά για μια συμφωνία προσωρινής αναστολής γενετικών πειραμάτων τέτοιου είδους.
Η τεχνική CRISPR (clustered regularly interspaced short palindromic repeats) αφορά τις οικογένειες αλληλουχιών του DNA που βρίσκονται μέσα στα γονιδιώματα προκαρυωτικών οργανισμών, όπως είναι τα βακτήρια και τα αρχαία. Αυτές οι αλληλουχίες προέρχονται από αλλοιωμένο από ιούς DNA που έχει προηγουμένως μολυνθεί από έναν προκαρυώτη και χρησιμοποιούνται για την ανίχνευση και καταστροφή του DNA από παρόμοιους ιούς σε μελλοντικές μολύνσεις. Ως εκ τούτου, οι αλληλουχίες διαδραματίζουν βασικό ρόλο στο αντιπυρηνικό αμυντικό σύστημα των προκαρυωτικών κυττάρων.
Στη βιολογία με τον όρο προκαρυωτικά ή προκαρυώτες (ελληνικής ετυμολογίας παγκόσμιος όρος) χαρακτηρίζονται τα κύτταρα τα οποία δεν έχουν σχηματισμένο πυρήνα (αρχαία ελληνικά “κάρυον”), εξ ου και η ονομασία τους, σε αντιδιαστολή με κύτταρα που έχουν σχηματισμένο πυρήνα, τα λεγόμενα ευκαρυωτικά κύτταρα, ή ευκαρυώτες. Τα κύτταρα αυτά παρουσιάζουν απλούστερη δομή από αυτήν των ευκαρυωτικών κυττάρων και μικρότερο μέγεθος.
Τα αρχαία είναι μονοκύτταροι οργανισμοί μεταξύ βακτηρίων και ευκαρυωτών. Σε αυτά συγκαταλέγονται τα προκαρυωτικά κύτταρα.

Οι επεμβάσεις στο γενετικό υλικό θα δημιουργήσουν ένα υποείδος που θα μεταφέρει τις μεταλλάξεις που θα έχει υποστεί στους απογόνους του. Image: Supplied

Η αναδυόμενη τεχνική CRISPR-Cas9 μπορεί να θεωρηθεί ότι ενεργεί σαν ένα μικρό ζεύγος μοριακών ψαλιδιών που μπορούν να κόψουν και να αλλάξουν τα νουκλεοτίδια που συνθέτουν το DNA, επιτρέποντας στους επιστήμονες να βρίσκουν και να τροποποιούν ή να αντικαθιστούν γενετικά ελαττώματα.
Έχει τη δυνατότητα να μας βοηθήσει να καθορίσουμε ασθένειες που έχουν μολύνει ανθρώπους για χιλιετίες. Αλλά αν χρησιμοποιηθεί λάθος, καθώς δεν έχουμε όλα τα στοιχεία, μπορεί να προκαλέσει ανεπανόρθωτη βλάβη σε όλες τις επόμενες γενιές.
Υπάρχει η εύλογη ανησυχία ότι μια τέτοια τεχνική θα μπορούσε να αλλάξει τυχαία ένα γονίδιο, δημιουργώντας κατά λάθος μια νέα ασθένεια που θα μπορούσε να μεταδοθεί στις επόμενες γενιές.
Ακόμη χειρότερα, υπάρχουν επιστήμονες που πειραματίζονται στη χρήση της CRISPR για να ενισχύσουν το μυαλό των αγέννητων μωρών και όχι μόνο των φυσικών τους χαρακτηριστικών, παρά το γεγονός ότι υπάρχει μεγάλο κενό στην κατανόηση της κληρονομικότητας της νοημοσύνης – αν βέβαια η νοημοσύνη είναι κάτι που κληρονομείται.
Ανάμεσα στις προτάσεις που διατυπώνουν οι επιστήμονες που ζητούν το μορατόριουμ, είναι τα μεμονωμένα έθνη να δεσμευτούν να εμποδίσουν την έρευνα αυτή για μια συγκεκριμένη περίοδο, ίσως για πέντε χρόνια.
Μετά από αυτό, κάθε χώρα θα μπορούσε να αποφασίσει μόνη της για το τι πρέπει να κάνει, αλλά μόνο αφού λάβει ορισμένα μέτρα, όπως η αναγγελία των πειραμάτων που προτίθεται να κάνει, η συμμετοχή σε διεθνείς συζητήσεις και την άδεια από τους πολίτες της να διεξάγει πειράματα για την τροποποίηση γονιδίων.
Η πρόταση των επιστημόνων αφήνει ελεύθερη την έρευνα και τα πειράματα που δεν αφορούν την εγκυμοσύνη.