Έξι φιλόσοφοι μιλούν για την ευτυχία και την καλή ζωή

Κατηγορία MAGAZINE, Φιλοσοφία

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

Από τη Γεωργία Μεταξά

 

Ο δημοφιλής Βρετανός φιλόσοφος Alain de Botton παρουσιάζει έξι στοχαστές που επηρέασαν την ιστορία με τις απόψεις τους σχετικά με την κατάκτηση της ευτυχίας και την καλή ζωή.

ν

ΕΧΟΥΜΕ την τάση να αποδεχόμαστε πως ό,τι λέει η κοινή γνώμη και οι άνθρωποι με θέσεις εξουσίας είναι και σωστό. Παρ’ όλα αυτά, φιλόσοφοι, όπως ο Σωκράτης ή ο Νίτσε, διαφωνούν και μας προτρέπουν να σκεφτούμε λογικά και να κρατήσουμε αποστάσεις από την ανοησία που αναβλύζει συχνά από τα τηλεοπτικά κανάλια, την κοινή γνώμη και τους πολιτικούς.
Ο Σωκράτης και ο Νίτσε είναι δύο από τους έξι στοχαστές που παρουσιάζονται στο best seller του Alain de Botton “The Consolations of Philosophy” (Παρηγοριά στη Φιλοσοφία) – τίτλο δανεισμένο από το ομώνυμο βιβλίο του Βοήθιου. Οι υπόλοιποι είναι ο Επίκουρος, ο Σενέκας, ο Μονταίν και ο Σοπενχάουερ. Όλοι τους έχουν επηρεάσει την ιστορία με τις ιδέες τους σχετικά με το τι είναι ευτυχία και πώς αποκτάται η καλή ζωή.
Σύμφωνα με τους φιλοσόφους αυτούς, τα έξι στοιχεία που συνθέτουν την ευτυχία του ανθρώπου είναι: η εμπιστοσύνη στον εαυτό, η ελευθερία, η τόλμη, η αυτοεκτίμηση, η αγάπη και η θέληση.
Όπως σημειώνει ο Alain de Botton, το φως που σκορπούν θα μπορούσε να φωτίσει ορισμένα από τα μεγάλα παγκόσμια προβλήματα, όπως είναι για παράδειγμα η έλλειψη δημοτικότητας, η φτώχεια, η ανεπάρκεια, η μοναξιά και η δειλία.
Αλλά γιατί να ασχοληθεί κανείς με τη φιλοσοφία; Επειδή είναι η μόνη πραγματική άμυνα που μπορεί να έχει ο άνθρωπος απέναντι στις αντιξοότητες της ζωής. Και μαζί το μεγαλύτερο στήριγμα, γιατί αυτή του δίνει τα απαραίτητα εφόδια για να ζήσει καλά.
ν

Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ

Γιατί τόσοι πολλοί άνθρωποι ακολουθούν το κοπάδι, γιατί υποκύπτουν στη γνώμη των πολλών και αρνούνται να υποστηρίξουν αυτό που πραγματικά πιστεύουν; Εν μέρει, απαντά ο Σωκράτης (5ος αι. π.Χ.) επειδή είναι πιο εύκολο να ακολουθείς τη γραμμή της ελάσσονος αντίστασης, δηλαδή τη γνώμη των «πολλών» και να μη διαφωνείς μαζί τους, και εν μέρει επειδή δεν έχουν σε εκτίμηση τη δική τους γνώμη. (Περισσότερα…)
ν

Ο ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΔΟΝΗ

Η ευτυχία, και η ευδαιμονία που απορρέει από αυτήν, ήταν πάντοτε το μεγάλο ζητούμενο της φιλοσοφίας. Για τον Επίκουρο (4ος-3ος αι. π.Χ.), ο οποίος δεν ήταν «επικούρεια» λαίμαργος ή προκλητικά καταναλωτικός ή οπαδός του ηδονοθηρικού βίου, συστατικά της ευτυχίας είναι «οι φίλοι, η ελευθερία και ο γαλήνιος στοχασμός». (Περισσότερα…)
ν

Ο ΣΕΝΕΚΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΗ

Ο Ρωμαίος συγκλητικός Λεύκιος Ανναίος Σενέκας, γνωστός ως Σενέκας ο Νεώτερος (1ος αι. μ.Χ.), ήταν ο πιο διάσημος και δημοφιλής φιλόσοφος της εποχής του. Από τα πιο γνωστά βιβλία του είναι το “Περί οργής” (De Ira). Ο Σενέκας πήρε το θέμα του θυμού αρκετά σοβαρά, αρνούμενος να δει το θυμό ως ένα παράλογο ξέσπασμα επί του οποίου δεν έχουμε κανέναν έλεγχο. Αντ’ αυτού το είδε ως φιλοσοφικό πρόβλημα, το οποίο επιδέχεται θεραπεία με λογικά επιχειρήματα. (Περισσότερα…)
ν

Ο ΜΙΣΕΛ ΝΤΕ ΜΟΝΤΑΙΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ

Εξετάζοντας το πρόβλημα της αυτοεκτίμησης, ο Γάλλος φιλόσοφος Μισέλ ντε Μονταίν (16ος αιώνας) διέκρινε τρεις κύριους λόγους για τους οποίους μπορεί κάποιος να αισθάνεται άσχημα με τον εαυτό του –τη σεξουαλική ανεπάρκεια, την αδυναμία να ακολουθήσει τους κοινωνικούς κανόνες και την πνευματική κατωτερότητα– και στη συνέχεια πρόσφερε πρακτικές λύσεις για την αντιμετώπισή τους. (Περισσότερα…)
ν

Ο ΣΟΠΕΝΧΑΟΥΕΡ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΡΩΤΑ

Ο Alain de Botton στο βιβλίο του “The Consolations of Philosophy” ερευνά τη σκέψη του Γερμανού φιλοσόφου του 19ου αιώνα Άρθουρ Σοπενχάουερ, ο οποίος, εμπνευσμένος από τον Έρωτα της ησιόδειας Θεογονίας, πίστευε ότι είναι το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή, επειδή αποτελεί την κινητήρια δύναμη βάσει της οποία υπάρχει «θέληση για ζωή». (Περισσότερα…)
ν

Ο ΝΙΤΣΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΤΙΞΟΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ

Χαρακτηριστική είναι η θέση του ελληνιστή Φρίντριχ Νίτσε για το ρόλο που παίζουν οι κακουχίες και οι αντιξοότητες στην ανθρώπινη εξέλιξη. Για τον Νίτσε, όλα τα αξιόλογα επιτεύγματα στη ζωή προέρχονται από την εμπειρία της υπέρβασης των δυσκολιών. Γι’ αυτόν, κάθε ύπαρξη που ζει πάρα πολύ άνετα είναι άνευ αξίας, όπως είναι τα «ναρκωτικά» του ποτού και της θρησκείας. (Περισσότερα…)

 

© 2018 Youmagazine.gr
ν

 


1 2 3 4 5 6 7

Translate this post