Τα δακτυλικά αποτυπώματα των πρώτων άστρων (vid)

Κατηγορία MAGAZINE, Αστρονομία

ΚΟΣΜΟΛΟΓΙΑ

• Οι αστρονόμοι εντόπισαν τα ίχνη των πρώτων άστρων που γεννήθηκαν στο σύμπαν, 180 εκατομμύρια χρόνια μετά τη Μεγάλη Έκρηξη.

• Δείτε το βίντεο σχετικά με τη γέννηση των πρώτων άστρων.

Απεικόνιση του πώς έμοιαζαν τα πρώτα άστρα από τη γέννηση του σύμπαντος. Photo: N.R.Fuller / National Science Foundation. Πηγή: Supplied

ΜΙΑ κεραία σε σχήμα και μέγεθος τραπεζιού, όχι μεγαλύτερη από 2 μέτρα, κατάφερε και πήρε τα δακτυλικά αποτυπώματα των πρώτων άστρων που δημιουργήθηκαν μετά την Μεγάλη Έκρηξη.
Η ανακάλυψη, που χαρακτηρίστηκε «επαναστατική», δείχνει ότι τα πρώτα άστρα στον κόσμο μας εμφανίστηκαν περίπου 180 εκατομμύρια χρόνια μετά τη Μεγάλη Έκρηξη, κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης μεταβατική φάσης γνωστής ως «Κοσμική Αυγή».
Η εποχή εκείνη ήταν σκοτεινή και κρύα, όταν ξαφνικά εμφανίστηκε το πρώτο φως. Τώρα, για πρώτη φορά, οι αστρονόμοι έχουν στοιχεία για το πώς ήταν η «Κοσμική Αυγή», πριν από 13,6 δισεκατομμύρια χρόνια, όταν τα πρώτα άστρα φώτισαν τον κόσμο, ανασύροντάς τον από το βαθύ κοσμικό σκοτάδι.
Οι αστρονόμοι, που έκαναν την ανακάλυψη, βρήκαν επίσης νέα στοιχεία σχετικά με τη φύση της σκοτεινής ύλης στο αχνό αποτύπωμα που άφησε η λάμψη αυτών των αρχέγονων αστεριών, τα οποία, αν επιβεβαιωθούν, θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια άλλη σημαντική εξέλιξη στον τομέα της κοσμολογίας.
«Η εύρεση αυτού του αδιόρατου ίχνους άνοιξε ένα νέο παράθυρο στην κατανόηση του πρώιμου σύμπαντος», δήλωσε ο Τζαντ Μπόουμαν (Judd Bowman) του Κρατικού Πανεπιστημίου της Αριζόνα – ένας πειραματικός κοσμολόγος του οποίου η ομάδα έκανε την ανακάλυψη. «Είναι απίθανο να μπορέσουμε να δούμε οτιδήποτε υπήρξε πιο πριν στην ιστορία των αστεριών κατά τη διάρκεια της ζωής μας».
Η σχετική μελέτη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature.

Αυτή η εικόνα από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ παρουσιάζει ένα χρονοδιάγραμμα του σύμπαντος. Οι επιστήμονες ανίχνευσαν ένα σήμα 180 εκατομμύρια χρόνια μετά τη Μεγάλη Έκρηξη, όταν άρχισαν να σχηματίζονται τα πρώτα αστέρια. Photo: N.R. Fuller / National Science Foundation. Πηγή: Supplied

Το κλειδί για την επιτυχία των επιστημόνων ήταν η κεραία Edges (Experiment to Detect Global EoR Signature), η οποία βρίσκεται σε μια απομακρυσμένη περιοχή της Δυτικής Αυστραλίας, όπου υπάρχει ελάχιστη ραδιοφωνική παρεμβολή.
Σύμφωνα με την κυρίαρχη αστροφυσική θεωρία, τα αρχέγονα αυτά γιγάντια άστρα μπλε χρώματος δημιουργήθηκαν από ψυχρές μάζες αέριου υδρογόνου, που ήταν διάχυτο στο σύμπαν μετά τη δημιουργία του. Οι ζωές τους ήταν σύντομες και με το εκρηκτικό τέλος της ζωής τους διέσπειραν στο σύμπαν τα χημικά στοιχεία που είχαν γεννηθεί στο εσωτερικό τους και χάρη στα οποία υπάρχουμε εμείς σήμερα, όπως και κάθε άλλη μορφή ζωής.
Το υπεριώδες φως αυτών των άστρων αλληλεπίδρασε με τα γύρω νέφη υδρογόνου και τα διήγειρε με τρόπο που να απορροφούν την ραδιοακτινοβολία υποβάθρου στη συγκεκριμένη συχνότητα των 1,4 gigahertz. Αυτό ήταν ακριβώς το σήμα που «έπιασε» η κεραία του αυστραλιανού ραδιοτηλεσκόπιου, αν και με το πέρασμα του χρόνου το ραδιοσήμα είχε τροποποιηθεί και ανιχνεύθηκε στην πολύ χαμηλότερη συχνότητα των 78 megahertz.
Μια λεπτομερέστερη εξήγηση για τον τρόπο με τον οποίο έγινε η ανακάλυψη δίνεται στο βίντεο που ακολουθεί.