Πάπυρος Δερβενίου: το αρχαιότερο βιβλίο στην Ευρώπη

Κατηγορία ΘΕΜΑΤΑ, Αρχαία Ελλάδα

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Από τον Νίκο Κατσινόπουλο

 

Το αρχαιότερο σωζόμενο βιβλίο της Ευρώπης εντάχθηκε στον Διεθνή Κατάλογο του Προγράμματος της UNESCO «Μνήμη του Κόσμου».

Σπαράγματα του αρχαιότερου σωζόμενου ελληνικού βιβλίου και αρχαιότερου της Ευρώπης, που εντάχθηκε στον Διεθνή Κατάλογο του Προγράμματος της UNESCO «Μνήμη του Κόσμου». Πηγή: Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
ν

ΣΤΗΝ τεκμηριωμένη κληρονομιά της ανθρωπότητας ανήκει πλέον και ο «Πάπυρος του Δερβενίου», το αρχαιότερο σωζόμενο αναγνώσιμο βιβλίο της Ευρώπης – κόσμημα του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης. Η πρόσφατη ένταξή του στον Διεθνή Κατάλογο της UNESCO «Μνήμη του Κόσμου», ανάμεσα στα 348 σημαντικότερα κινητά μνημεία του κόσμου, καθιστά το σπουδαίο ελληνικό κείμενο της αρχαιότητας κτήμα της οικουμένης.
Η Διεθνής Συμβουλευτική Επιτροπή του Προγράμματος, που συνεδρίασε στο Αμπού Ντάμπι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων από τις 4 έως τις 6 Οκτωβρίου, αποφάσισε την εγγραφή του Πάπυρου του Δερβενίου στον Διεθνή Κατάλογο του Προγράμματος της UNESCO «Μνήμη του Κόσμου» (Memory of the World).
Η επιτροπή αναγνώρισε την παγκόσμια αξία του μοναδικού ευρήματος που έφερε τυχαία στο φως το 1962 ασύλητος τάφος στο Δερβένι. Χρονολογημένος μεταξύ 340 και 320 π.Χ., με περιεχόμενο που φέρεται να αναπαράγει προγενέστερο κείμενο (ανάγεται μεταξύ 420 και 410 π.Χ.), ο πάπυρος διασώζει σε 266 ημιαπανθρακωμένα σπαράγματα, όχι μόνο αποσπάσματα του Ιερού Λόγου από τον γνωστό ύμνο του Ορφέα, με περιεχόμενο καθαρά θεογονικό, αλλά και την κοσμογονική θεωρία των φυσικών φιλοσόφων.
Ο Πάπυρος του Δερβενίου, αμετάφραστος και ασχολίαστος έως σήμερα, είναι κομβικής σημασίας για τη μελέτη της αρχαίας ελληνικής θρησκείας και φιλοσοφίας, καθώς αποδεικνύει την πρώιμη χρονολόγηση των Ορφικών ποιημάτων και προσφέρει μια ιδιαίτερη εκδοχή της προσωκρατικής φυσικής. Αποτελεί, επίσης, παρακαταθήκη για όλη την ανθρωπότητα, καθώς αντανακλά οικουμενικές αξίες και επιχειρεί να δώσει απαντήσεις σε πανανθρώπινα και διαχρονικά ερωτήματα που σχετίζονται με την ερμηνεία του κόσμου, τη μεταθανάτια ζωή και τη συγκρότηση ευνομούμενων κοινωνιών.
Παρ’ όλα αυτά, το κείμενο του «αρχαιότερου βιβλίου στην Ευρώπη» έμεινε αμετάφραστο έως το 2006. Τον Οκτώβριο εκείνου του έτους, ο Έλληνας καθηγητής κλασικής φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ και παπυρολόγος Κυριάκος Τσαντσάνογλου ανακοίνωσε την επιτυχή πλήρη αποκατάσταση του αρχαίου κειμένου.
ν

Σχέδιο του εσωτερικού του Τάφου Δερβενίου Α, απ’ όπου ανακτήθηκε ο ομώνυμος πάπυρος το 1962. (Θέμελης και Τουράτσογλου).
ν

Εγχειρίδιο μύστη

«Ο πάπυρος δεν είναι μόνον ο παλαιότερος σωζόμενος της Ευρώπης, αλλά και ο μοναδικός που συνδυάζει με αυτόν τον τρόπο φιλοσοφική και θρησκευτική προσέγγιση, από τον οποίο δεν έχουμε μαρτυρίες, πάρα μονάχα έμμεσες ή κατά πολύ μεταγενέστερες», αναφέρει ο ομότιμος καθηγητής φιλολογίας Κυριάκος Τσαντσάνογλου, ένας από τους επιστήμονες που ασχολήθηκε με την έρευνα του κειμένου.
«Φωτίζει μια πτυχή της μυστηριακής θρησκείας στην κλασική εποχή και ταυτόχρονα τη φιλοσοφική σκέψη της ίδιας εποχής. Σηματοδοτεί το πέρασμα στην πλατωνική προσέγγιση και αργότερα στην αριστοτελική σκέψη. Ως έργο κομβικής σημασίας για τη μελέτη της αρχαίας ελληνικής θρησκείας και φιλοσοφίας, αποδεικνύει την πρώιμη χρονολόγηση των ορφικών ποιημάτων και προσφέρει μιαν ιδιαίτερη εκδοχή της προσωκρατικής φυσικής. Αλληγορεί τα ονόματα της θεϊκής γενεαλογίας με μια τελείως αυθαίρετη χρήση της ετυμολογίας και με γλωσσική ερμηνεία καταλήγει για να διαφωτίσει τη διαδικασία της κοσμογονίας – θέμα μελέτης αγαπητό των Ιώνων φυσικών φιλοσόφων».
Ο άγνωστος συγγραφέας (πιθανολογείται ότι ήταν o Ευθύφρων από τα Πρόσπαλτα –κοντά στα σημερινά Καλύβια– της Αττικής) ανακατασκευάζει τις φάσεις της δημιουργίας του κόσμου. Το φυσικό σύστημα που διδάσκει (με ομοιότητες του Αναξαγόρα) ανήκει στον τρόπο σκέψης των ύστατων φυσικών φιλοσόφων. Δεν υπάρχει δημιουργία εκ του μηδενός, υποστηρίζει. Ο σημερινός αισθητός κόσμος υπήρχε ανέκαθεν αλλά σε διαφορετική μορφή. Τα στοιχεία, όντα ή εόντα, που τον συγκροτούν “υπήρχεν αεί”, ανάκατα σ’ ένα απροσδιόριστο περιβάλλον.
«Από τη στιγμή όμως που παρενέβη μια άλλη αρχή, ο “Νους”, σχηματίστηκαν τα νυν εόντα, δηλαδή ο σημερινός αισθητός κόσμος. Οι αναφορές του παπύρου σε μυστήρια, η λατρεία των ψυχών, η περιγραφή της τύχης τους στον Αδη, η καύση του μαζί με τον νεκρό μάς επιτρέπουν να χαρακτηρίσουμε το βιβλίο ως εγκόλπιο ενός μύστη, προφανώς οπαδού του Ορφισμού», εξηγεί ο κ. Τσαντσάνογλου.
Το εύρημα που σώθηκε από θαύμα δεν είναι «ένα νεκρό έργο της αρχαιότητας αλλά ζώσα μνήμη, και η διεθνής διάκριση βάζει στον παγκόσμιο πολιτιστικό χάρτη το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης», αναφέρει η διευθύντριά του Τζένη Αδάμ Βελένη. Το κείμενό του, «ένα συνεχές πεδίο ανάγνωσης, τροφοδοτεί την έρευνα, ενώ ταυτόχρονα εξακολουθεί να συγκινεί και να εμπνέει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία». 
Η υποβολή του φακέλου της υποψηφιότητας έγινε από την πρόεδρο της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO, Αικατερίνη Τζιτζικώστα, βάσει προτάσεως της Ελληνικής Επιτροπής για το Πρόγραμμα «Μνήμη του Κόσμου», πρόεδρος της οποίας είναι ο Ομότιμος Καθηγητής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Παναγιώτης Νικολόπουλος. Για την επιστημονική τεκμηρίωση της υποψηφιότητας, η Επιτροπή συνεργάστηκε με την Διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, Πολυξένη-Αδάμ Βελένη.

 


Translate this post