Αποκωδικοποιήθηκε μέρος του χειρογράφου Βόινιτς

Κατηγορία ΘΕΜΑΤΑ, Σύγχρονα Μυστήρια

ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ  24/10/2015

Από τον Αντώνη Κυριαζή

 

Ο καθηγητής Στήβεν Μπακς, από το Πανεπιστήμιο του Μπέντφορντσαϊρ, υποστηρίζει ότι κατάφερε να αποκωδικοποιήσει μέρος του χειρογράφου.

13498032659088

Για σχεδόν 100 χρόνια, ειδικοί και ερασιτέχνες ερευνητές προσπαθούν να λύσουν το αίνιγμα ενός χειρόγραφου βιβλίου, που αναφέρεται ως Χειρόγραφο Βόινιτς, και είναι γραμμένο σε μια άγνωστη γραφή. Πηγή: Supplied
v

ΤΟ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟ Βόινιτς είναι εικονογραφημένο βιβλίο με κωδικοποιημένο περιεχόμενο. Θεωρείται ότι γράφτηκε στα τέλη του 15ου με αρχές του 16ου αιώνα από κάποιον άγνωστο συγγραφέα, που χρησιμοποίησε ένα δικό του σύστημα γραφής και μια ακατανόητη γλώσσα.

Το μυστηριώδες χειρόγραφο είναι γνωστό με το όνομα του Πολωνοαμερικανού παλαιοβιβλιοπώλη Βίλφριντ Βόινιτς (Wilfrid Voynich), ο οποίος το αγόρασε το 1912. Το βιβλίο, εκτός από το απόκρυφο κείμενό του, είναι διακοσμημένο σχεδόν σε κάθε σελίδα με παραστάσεις βοτανικής, αστρολογίας, αλχημείας, κοσμολογίας και φαρμακευτικής με κάπως πρωτόγονο αλλά ζωντανό χαρακτήρα. Οι εικόνες είναι ζωγραφισμένες με μελάνι σε διάφορες αποχρώσεις του πράσινου, του καφέ, του κίτρινου, του μπλε και του κόκκινου.

Άλλοι τοποθετούν το «πιο μυστηριώδες βιβλίο στον κόσμο» στις αρχές του 13ου αιώνα. Το βιβλίο είναι μικρό, 23,5×16,2 εκατοστά περίπου, και αποτελείται από 240 σελίδες. Δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι συγγραφέας του είναι ο Ρότζερ Μπέικον (1214-1294), ένας Φραγκισκανός μοναχός που ήταν διάσημος για τις γνώσεις του στην Αλχημεία και τις μαγικές τέχνες.

Ο Ρότζερ Μπέικον έζησε στην Αγγλία κατά τον δέκατο τρίτο αιώνα. Πίστευε στη φιλοσοφική λίθο, καθώς και στη φιλοσοφική αστρολογία. Κατηγορήθηκε ότι είχε κατασκευάσει μια μπρούτζινη κεφαλή, η οποία, έχοντας μέσα της κρυμμένο έναν ακουστικό μηχανισμό, μπορούσε να εκφωνεί χρησμούς, που στην πραγματικότητα ήταν λόγια που ο ίδιος ο Μπέικον εκφωνούσε σε κάποια άλλη αίθουσα.

Ήταν θαυμάσιος μηχανικός, γιατρός, χημικός και αστρολόγος. Λέγεται ότι είχε επινοήσει την πυρίτιδα, παρ’ όλο που ο ίδιος έλεγε ότι πήρε το μυστικό από κάποιους «Ασιάτες (Κινέζους) σοφούς».

Στην πραγματεία του για τη Θαυμαστή Δύναμη της Τέχνης και της Φύσης προβλέπει τη χρήση του ατμού ως κινητήριας δύναμης, περιγράφει επίσης την υδραυλική πίεση, το θάλαμο καταδύσεων και το καλειδοσκόπιο. Την εποχή εκείνη, οι όποιες αναφορές στην επιστήμη και τη μηχανική θεωρούντο προϊόν μαγείας.

Είναι άγνωστο ωστόσο αν συγγραφέας του μυστηριώδους βιβλίου είναι ο Ρότζερ Μπέικον.
v

33498032659089

Ανάπτυγμα σελίδων με βιολογικά σχέδια του χειρογράφου Βόινιτς. Εδώ ο τρόπος που
διαχέεται στην κυτταρική δομή των έμβιων όντων η λεπτοφυής, υπεραισθητή ουσία
που διαπερνάει το σύμπαν. Πηγή: Supplied

v

Με τον τρόπο της Στήλης της Ροζέτας

Και ενώ όλες οι έως τώρα προσπάθειες αποκρυπτογράφησης έχουν αποτύχει, ο Στήβεν Μπακς (Stephen Bax), καθηγητής εφαρμοσμένης γλωσσολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μπέντφορντσαϊρ στην Αγγλία, λέει ότι κατάφερε να αποκρυπτογραφήσει 14 χαρακτήρες του κειμένου που του επιτρέπουν να διαβάσει μερικές λέξεις, όπως κόλιανδρος, ελλέβορος και κέδρος δίπλα σε σχέδια φυτών.

Λέει επίσης ότι αναγνώρισε τη λέξη “Ταύρος” γραμμένη δίπλα σε μια εικόνα των Πλειάδων – ένα αστρικό σμήνος, που ανήκει στον αστερισμό του Ταύρου.

Ο Μπακς εμπνεύστηκε από τον τρόπο που έγινε η αποκρυπτογράφηση των αιγυπτιακών ιερογλυφικών από τον Σαμπολιόν. Συνδυάζοντας τους 14 χαρακτήρες, ο Μπακς κατάφερε να ερμηνεύσει και άλλα μέρη του κειμένου.

«Το χειρόγραφο περιέχει πολλές εικόνες άστρων και φυτών», λέει ο Μπακς. «Μπόρεσα να αναγνωρίσω ορισμένα από αυτά, με τα ονόματά τους, αντιπαραβάλλοντας τις εικόνες τους με μεσαιωνικά χειρόγραφα βοτάνων στα αραβικά, καθώς και άλλων γλωσσών, και στη συνέχεια άρχισα την αποκωδικοποίηση με μερικά συναρπαστικά αποτελέσματα».

Χρησιμοποίησε επίσης τις γνώσεις του επί των Προκολομβιανών πολιτισμών, καθώς πολλές απεικονίσεις φυτών στο χειρόγραφο Βόινιτς είναι όμοιες με τις απεικονίσεις που υπάρχουν σε αρχεία του 16ου αιώνα από το Μεξικό με φυτά που προέρχονται από την Κεντρική Αμερική.

Ο Μπακς πάντως λέει ότι είναι ακόμη πολύ μακριά από το να γίνει πλήρως κατανοητό το περιεχόμενο του βιβλίου, καθώς απαιτούνται πολλές γνώσεις από διαφορετικούς τομείς, τις οποίες δεν μπορεί να έχει ένας μόνο άνθρωπος. Και ελπίζει να συνεργαστούν μαζί του και άλλοι γλωσσολόγοι για να μπορέσουν να σπάσουν τον κώδικα. Προς το παρόν, ο ίδιος πιστεύει ότι το βιβλίο είναι «πιθανώς μια πραγματεία για την φύση, γραμμένο πιθανώς σε μια ασιατική γλώσσα της Εγγύς Ανατολής».

Στο βίντεο που ακολουθεί, ο καθηγητής Μπακς εξηγεί τα ευρήματά του.
v

Voynich – a provisional, partial decoding of the Voynich script
v

v

Ένα τεχνικό εγχειρίδιο

Κατά τη γνώμη μας, το Χειρόγραφο Βόινιτς παρουσιάζει τον τρόπο με τον οποία διαχέεται στον κόσμο της ύλης, τον κόσμο των φυτών και των ζώων, η λεπτοφυής, υπεραισθητή ουσία που διαπερνάει ολόκληρο το σύμπαν. Πρόκειται για το αλκαέστ των Αλχημιστών, κατά μία έννοια, ή τον συμπαντικό διαλύτη, την ψυχή του κόσμου (anima mundi) του Πλάτωνα και των Νεοπλατωνικών, που στον άνθρωπο παίρνει τη μορφή της Κουνταλίνι.

Αυτή η δύναμη της ζωής –που είναι μια από τις δυνάμεις της φύσης– δεν κατοικεί μόνο στο φυσικό σώμα, αλλά και στον φορέα των ζωικών και εξελικτικών δυνάμεων, που δεν είναι άλλος από το αιθερικό σώμα. Αυτός ο φορέας βρίσκεται και στα ζώα και στα φυτά. Όμως ενώ ζώα και φυτά μετέχουν της συναισθηματικής ζωής, μόνο ο άνθρωπος έχει εγώ, είναι δηλαδή μονάδα. Παρ’ όλα αυτά, από τους φορείς του ανώτερου εαυτού, μόνο ο πρώτος, ο «πνευματικός εαυτός», έχει αναπτυχθεί από το μέσο άνθρωπο. Κατά κάποιο τρόπο, είναι το μεταστοιχειωμένο συγκινησιακό σώμα που έχει αναπτύξει τις ιδιότητες της συμπόνιας και της ανιδιοτέλειας.

Μικρός αριθμός ανθρώπων βρίσκεται σήμερα στη διαδικασία μετουσίωσης του σώματος των αιθερικών δυνάμεων. Όταν αυτό ολοκληρωθεί, ο άνθρωπος δεν θα γεμίσει μόνο αγάπη και υγεία, αλλά θα φτάσει στη ζωή του πνεύματος. Στο απώτερο μέλλον, το φυσικό σώμα θα μετουσιωθεί και το ανθρώπινο πλάσμα θα γίνει στ’ αλήθεια πνευματικός άνθρωπος, όχι φυσικά με την έννοια που χρησιμοποιείται σήμερα αυτή η παρεξηγημένη φράση.

Το μετουσιωμένο φυσικό σώμα είναι το «σώμα της ανάστασης» που περιγράφεται στη χριστιανική παράδοση.
v

43498032659089

Εκτός από τις δυσεξήγητες παραστάσεις, το Χειρόγραφο Βόινιτς είναι γραμμένο σε μια τεχνητή γλώσσα, η οποία δεν αντιστοιχεί σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή γλώσσα, καθώς δεν υπάρχουν λέξεις με δύο γράμματα ή λέξεις με περισσότερους από δέκα χαρακτήρες. Image: Supplied
v

Κάθε φορέας του ανθρώπου –φυσικός, συναισθηματικός, διανοητικός– αναπτύχθηκε σε διαδοχικές πολιτισμικές εποχές. Το φυσικό σώμα εξελίχθηκε στο μακρινό παρελθόν. Το αιθερικό σώμα (το σώμα της ζωής και των διαδικασιών της ανάπτυξης) εξελίχθηκε στη διάρκεια του αρχαίου ινδικού πολιτισμού. Η τελειοποίηση του λεγόμενου αστρικού (του σώματος της συγκινησιακής ζωής) ήταν έργο του αρχαίου περσικού πολιτισμού.

Ο φορέας του εγώ είναι τριπλός και κάθε στάδιο ανάπτυξης απαιτεί μια ολόκληρη πολιτισμική εποχή. Τα συναισθήματα αναπτύχθηκαν στην αιγυπτιακή και χαλδαϊκή εποχή. Η ανάπτυξη του νου, της διάνοιας και της λογικής –του λογιστικού μέρους της ψυχής– ήταν βέβαια έργο των αρχαίων Ελλήνων.

Η σύγχρονη εποχή (που άρχισε το 1435 με την ανακάλυψη της τυπογραφίας από τον Γουτεμβέργιο) ασχολείται με την ανάπτυξη της συνειδητής ψυχής που εργάζεται κυρίως μέσω της θέλησης του εγώ. Αυτή η γενική περιγραφή επιβεβαιώνεται από την κριτική ανασκόπηση της παγκόσμιας ιστορίας.

Την εποχή μας θα ακολουθήσει μια πνευματικότερη, κατά την οποία ο άνθρωπος θα κληθεί να αναπτύξει τον πνευματικό ή ανώτερο εαυτό. Αυτή θα είναι η έκτη πολιτισμική εποχή. Το μεταστοιχειωμένο αιθερικό διπλό, κατάκτηση έως τώρα λίγων μόνο μυστών, θα τελειοποιηθεί στην έβδομη πολιτισμική εποχή, και το μεταστοιχειωμένο φυσικό σώμα θα αποκτηθεί από τον μέσο άνθρωπο στο πολύ μακρινό μέλλον.

Αυτό το ατελές περίγραμμα αποσκοπεί μόνο να βοηθήσει στην κατανόηση έργων, όπως το Χειρόγραφο Βόινιτς, τα οποία φυσικά δεν μπορούν να διαβαστούν, καθώς περιέχουν τεχνικές πληροφορίες από τους μηχανικούς της ζωής.
v

© 2015-16 Youmagazine.gr