Οι επιστήμονες πέτυχαν μια εντυπωσιακή «κβαντική ανατροπή του χρόνου» (vid)

Κατηγορία NEWS, Φυσική-Κοσμολογία

ΦΥΣΙΚΗ

Οι φυσικοί πέτυχαν να κάνουν το φως να φαίνεται ότι κινείται προς τα πίσω και προς τα εμπρός στο χρόνο ταυτόχρονα.

Το επίτευγμα θα μπορούσε να βοηθήσει στην επίλυση μερικών από τα μυστήρια του σύμπαντος. Image: Pixabay / Placidplace

ΣΕ ΜΙΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ πρωτοτυπία, οι φυσικοί πέτυχαν να κάνουν το φως να φαίνεται ότι κινείται προς τα πίσω και προς τα εμπρός στο χρόνο ταυτόχρονα.

Η φυσική που ασχολείται με τον χρόνο είναι ένας συγκλονιστικός κλάδος της επιστήμης, αλλά με περιορισμένα επιτεύγματα. Τώρα όμως δύο ανεξάρτητες ομάδες επιστημόνων πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει. Έκαναν το φως να κινείται προς τα εμπρός και προς τα πίσω στο χρόνο ταυτόχρονα ‒ ένα φαινόμενο γνωστό ως «κβαντική ανατροπή του χρόνου».

Για να το πετύχουν, οι φυσικοί χρησιμοποίησαν έναν ειδικό τύπο οπτικού κρυστάλλου για να διαχωρίσουν ένα φωτόνιο, ένα στοιχειώδες σωματίδιο που είναι ουσιαστικά ένα μικρό «πακέτο» φωτός.

Η «αναστροφή του χρόνου» κατέστη δυνατή ως συνέπεια δύο αρχών της κβαντικής μηχανικής.

Η κβαντική υπέρθεση επιτρέπει στα σωματίδια να υπάρχουν σε πολλές διαφορετικές καταστάσεις την ίδια στιγμή μέχρι να παρατηρηθούν, ενώ η συμμετρία CPT (η συμμετρία αντιστροφής φορτίου, ισοτιμίας και χρόνου) υπαγορεύει ότι οποιοδήποτε σύστημα σωματιδίων θα υπακούει στους ίδιους νόμους της φυσικής, ακόμη και αν τα φορτία τους, ή οι κινήσεις τους μέσα στο χρόνο αντιστρέφονται.

Στο μέλλον, πειράματα όπως αυτό θα μπορούσαν να βοηθήσουν να ανοίξει η πόρτα σε έναν νέο κόσμο κβαντικών ανακαλύψεων.

«Ένας ωραίος τρόπος για να το περιγράψουμε είναι να πούμε ότι το πείραμά μας είναι μια προσομοίωση εξωτικών σεναρίων, όπου ένα φωτόνιο μπορεί να ελίσσεται προς τα εμπρός και προς τα πίσω ταυτόχρονα στο χρόνο», δήλωσε ο φυσικός του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης Giulio Chiribella στο Live Science.

«Αυτό που κάναμε είναι ανάλογο με ορισμένα πειράματα προσομοίωσης της εξωτικής φυσικής, όπως οι μαύρες οπές ή το ταξίδι στο χρόνο».