Γιατί ο Στηβ Τζομπς απαγόρευε στα παιδιά του το iPad

Κατηγορία Παιδί & Γονείς

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΟΝΕΙΣ

Posted by Youmagazine Staff

 

Ο Στηβ Τζομπς απαγόρευε στα παιδιά του τη χρήση του iPad και του iPhone και είχε πολλούς λόγους για να το κάνει.

Η οικογένεια Τζομπς. Ο Στηβ δεν επέτρεπε στα παιδιά του τη χρήση συσκευών υψηλής τεχνολογίας. Πηγή: News media
ν

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ξοδεύουν σήμερα υπερβολικά πολλές ώρες βλέποντας τηλεόραση, βίντεο, συζητώντας στο facebook, παίζοντας παιχνίδια στο tablet και μιλώντας στο κινητό τηλέφωνο. Αυτή είναι μια πραγματικότητα που δεν υπήρχε στις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Τα ερωτήματα που τίθενται είναι δύο. Πρώτον, χρειαζόμαστε όντως όλα αυτά τα gadgets και τις συσκευές; Δεύτερον, μαθαίνουν κάτι τα παιδιά ή απλώς σπαταλούν το χρόνο τους;
Ήδη από την ώρα που γεννιέται, ένα παιδί βρίσκεται στη διαδικασία μάθησης, μια διαδικασία που συνεχίζεται για τα επόμενα είκοσι τουλάχιστον χρόνια. Μπορεί όμως ένα παιδί να μάθει από τα gadgets τις αλληλεπιδράσεις της πραγματικής ζωής; Πότε ένα gadget είναι χρήσιμο και πότε μπορεί να γίνει καταστροφικός εθισμός;
Σύμφωνα με μια μελέτη που έγινε το 2013, το 38% των παιδιών στις Ηνωμένες Πολιτείες κάτω από την ηλικία των 2 ετών έχουν χρησιμοποιήσει iPhone ή iPad. Με άλλα λόγια, τα μωρά εξοικειώνονται με τα gadgets πολύ πριν εξοικειωθούν με τη γλώσσα και το σχηματισμό σωστών και ολοκληρωμένων φράσεων.
Επιπλέον, το 1/3 των παιδιών ηλικίας μεταξύ 8 και 10 ετών έχουν τα δικά τους κινητά τηλέφωνα, ενώ το 70% των παιδιών κάτω των δώδεκα χρησιμοποιούν tablets.
Χωρίς αμφιβολία, η τεχνολογία μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τη ζωή μας. Προκαλεί εντύπωση όμως το γεγονός ότι ακόμη και γκουρού της υψηλής τεχνολογίας, όπως ο ιδιοκτήτης της Apple, Στηβ Τζομπς, και ο CEO της εταιρείας 3D Robotics, Κρις Άντερσον, κρατούν μικρό καλάθι.
ν

Διάλογος με τον Στηβ Τζομπς

Στο περιθώριο μιας συνέντευξης για τα νέα προϊόντα της Apple, ο δημοσιογράφος Νικ Μπίλτον των New York Times, ρώτησε τον Τζομπς αν τα παιδιά του ήταν ξετρελαμένα με το iPad. «Θα πρέπει να το αγαπούν πολύ», σχολίασε. «Είμαι βέβαιος ότι τα παιδιά σας έχουν στα χέρια τους την τελευταία λέξη των συσκευών υψηλής τεχνολογίας», πρόσθεσε.
Η απάντηση του Στηβ Τζομπς τον ξάφνιασε:
«Δεν έχουν ποτέ χρησιμοποιήσει iPad. Έχουμε βάλει όριο στο πόση τεχνολογία θα χρησιμοποιούν τα παιδιά στο σπίτι».
Ο Στηβ Τζομπς εξήγησε στον έκπληκτο δημοσιογράφο ότι οι συσκευές αυτές είναι σχεδιασμένες για μεγάλους και όχι για παιδιά. Τα παιδιά όχι μόνο δεν μαθαίνουν τίποτα, αλλά αντίθετα απειλείται ο ευαίσθητος ψυχικός κόσμος τους, καθώς μπορεί να εκδηλώσουν μια επιζήμια κοινωνική και συναισθηματική συμπεριφορά.
«Το παιδί καθίσταται άβουλο και παθητικό, γιατί μεγαλώνει σε έναν ψευδαισθησιακό κόσμο που δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Μεγαλώνοντας, αποξενώνεται από τον πραγματικό κόσμο και δεν θα μπορεί να κάνει πράγματα που εμείς σήμερα τα κάνουμε αυτόματα», είπε ο Τζομπς και συνέχισε:
«Μια τέτοια τεχνολογία μπλοκάρει την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και δεν αφήνει στο παιδί να αναπτύξει δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων. Τα παιδιά αποκτούν αυτή την ικανότητα με το παιχνίδι και την αλληλεπίδραση με τους συμμαθητές και τους συνομηλίκους τους, όπως και με την εξερεύνηση του άμεσου περιβάλλοντός τους».
Ο δημοσιογράφος παρατήρησε ότι για πολλούς γονείς οι συσκευές αυτές είναι η επικρατέστερη μέθοδος για να ηρεμήσουν τα παιδιά τους και να τους αποσπάσουν την προσοχή.
«Εάν αυτές οι συσκευές γίνουν η επικρατέστερη μέθοδος διαπαιδαγώγησης, τότε πώς τα παιδιά θα μπορέσουν να αναπτύξουν τους δικούς τους εσωτερικούς μηχανισμούς αυτορρύθμισης;» τον ρώτησε ο Τζομπς.
ν

Σήμερα παιδιά μικρότερα των 30 μηνών μαθαίνουν πριν από οτιδήποτε άλλο τη χρήση συσκευών υψηλής τεχνολογίας. Πηγή: News media
ν

Η περίπτωση του Τζομπς δεν είναι η μοναδική. Ειδικά στη Silicon Valley, υπάρχει η τάση τα στελέχη των εταιρειών και οι μηχανικοί να προστατεύουν τα παιδιά τους από την τεχνολογία. Μάλιστα οι περισσότεροι στέλνουν τα παιδιά τους σε non-tec σχολεία, όπως το Waldorf School στο Λος Άλτος της Καλιφόρνιας, όπου δεν υπάρχουν υπολογιστές και ηλεκτρονικά βοηθήματα, και τα μαθήματα γίνονται με παραδοσιακές μεθόδους.
Χαρακτηριστική είναι η συνέντευξη που έδωσε στους βρετανικούς Times ο Κρις Άντερσον, Διευθύνων Σύμβουλος της 3D Robotics και πατέρας πέντε παιδιών. Εξήγησε τι είναι αυτό που κάνει όσους εργάζονται στον τομέα της υψηλής τεχνολογίας να κρατούν μακριά τα παιδιά τους.
«Όταν αποφάσισα να θέσω αυστηρούς κανόνες στη χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών στο σπίτι, τα παιδιά μου αποκάλεσαν εμένα και τη γυναίκα μου φασίστες. Είπαν ότι κανείς από τους φίλους τους δεν έχει τέτοιους κανόνες. Αυτό το έκανα γιατί έχω δει από πρώτο χέρι τους κινδύνους της τεχνολογίας. Το έχω δει στον εαυτό μου και δεν θέλω να το δω να συμβαίνει και στα παιδιά μου».
Οι γονείς που έχουν τώρα μεγάλα παιδιά είναι ίσως η τελευταία γενιά που έπαιξε έξω στις αλάνες ποδόσφαιρο, κυνηγητό, ποδήλατο ή κάποιο άλλο παιχνίδι, επειδή τότε δεν υπήρχαν smartphones και laptops, που έχουν κάνει τα σημερινά παιδιά να είναι προσηλωμένα σε αυτά σαν αυτιστικά. Έμαθαν από την κίνηση, πιάνοντας τα πράγματα με τα χέρια και από την αλληλεπίδραση, απορροφώντας πληροφορίες από τα βιβλία και την παρέα με άλλους ανθρώπους, σε αντίθεση με μια αναζήτηση στο Google. Τα μικρά παιδιά σήμερα κινδυνεύουν να γίνουν άτομα με “ειδικές ανάγκες”, διάγοντας μια ζωή χωρίς φαντασία, χωρίς δημιουργικότητα, χωρίς κοινωνική ευαισθησία και νοημοσύνη.

 


Translate this post