Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Πτώση Mirage 2000-5: Τέσσερα αναπάντητα ερωτήματα

Κατηγορία NEWS, Γεωπολιτική

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ

Από τον Κώστα Αλεξανδρόπουλο (*)

 

Υπάρχουν τέσσερα ερωτήματα αναφορικά με την πτώση του Mirage 2000-5 και τον θάνατο του έμπειρου χειριστή του, που ζητούν απαντήσεις.

Το Mirage 2000, που εξειδικεύτηκε από την αρχή στις αναχαιτίσεις παντός καιρού, είναι ένα από τα πιο ικανά μαχητικά στον κόσμο με υψηλή ευελιξία στις αερομαχίες με εχθρικά αεροσκάφη. Image: Supplied

ν

ΤΑ ΑΙΤΙΑ της τραγωδίας που οδήγησαν στον άδικο χαμό του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου, θα τα διερευνήσουν οι ειδικοί της Πολεμικής Αεροπορίας. Τα όσα λέγονται και γράφονται έως τώρα, είναι απλώς εικασίες και εκτιμήσεις. Υπάρχουν όμως τέσσερα ερωτηματικά που δεν αφορούν αυτό καθεαυτό το συμβάν, αλλά το χρονικό διάστημα πριν και μετά την πτώση του υπερσύγχρονου Mirage 2000-5 Mk2 και τα οποία ζητούν απαντήσεις.
1. Αφού δεν υπήρξε αναχαίτιση ούτε εικονική αερομαχία, καθώς τα τουρκικά μαχητικά είχαν αποχωρήσει από τον ελληνικό εναέριο χώρο, γιατί ο Μπαλταδώρος έφτασε έως την Ρόδο, 460 χλμ μακριά, από τη Λέσβο όπου βρισκόταν;
2. Γιατί, κατευθυνόμενος προς το αεροδρόμιο της Σκύρου και κάνοντας μια διαδρομή που την είχε κάνει δεκάδες φορές στο παρελθόν, έχασε τον προσανατολισμό του κι έπεσε στη θάλασσα;
3. Αφού ο Νο 2 είχε υποδείξει με ακρίβεια το σημείο πτώσης του αεροσκάφους του Μπαλταδώρου, γιατί τα σωστικά μέσα έκαναν τρεις ώρες για να εντοπίσουν τα συντρίμμια του μοιραίου Mirage;
4. Γιατί μόλις έγινε γνωστό το τραγικό συμβάν οι Τούρκοι είπαν ότι δεν ευθύνονται αυτοί για την πτώση; Ποιος ευθύνεται; Πότε άλλοτε Τούρκος πρωθυπουργός πήρε στο τηλέφωνο τον Έλληνα ομόλογό του για να του εκφράσει τη θλίψη και τα συλλυπητήρια της τουρκικής κυβέρνησης για Έλληνα πιλότο που χάθηκε;
Τέσσερα ερωτηματικά που ζητούν απαντήσεις, ασχέτως του τι θα αποκαλύψει η έρευνα της επιτροπής που συνέστησε το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας.
ν

Αστήρικτες υποθέσεις

Ποιοι παράγοντες συνέβαλαν στην πτώση του Mirage (π.χ. ανθρώπινο λάθος, μηχανική βλάβη ή κάτι άλλο) θα αποκαλυφθούν όταν η επιτροπή έρευνας ολοκληρώσει τις εργασίες της. Αυτή όμως είναι η μια όψη του νομίσματος. Η άλλη όψη είναι τα τέσσερα ερωτήματα που αναφέρθηκαν.
Η επικρατέστερη έως τώρα θεωρία αναφέρει πως ο Γιώργος Μπαλταδώρος έπαθε vertigo, δηλαδή ζαλίστηκε με αποτέλεσμα να χάσει την αίσθηση του χώρου και τον προσανατολισμό του. Οι πιλότοι των μαχητικών που κινούνται σε μεγάλες ταχύτητες κινδυνεύουν περισσότερο από αυτόν τον ύπουλο εχθρό.
Ωστόσο, οι πιλότοι διδάσκονται τρόπους με τους οποίους μπορούν να καταπολεμήσουν την χωρική παραίσθηση, η οποία παρουσιάζεται στους χειριστές των μαχητικών αεροσκαφών λόγω των πολύ μεγάλων ταχυτήτων και των διαδοχικών ελιγμών.
Αν ο Γιώργος Μπαλταδώρος έπαθε πράγματι vertigo σε χαμηλό ύψος, σημαίνει ότι είχε εξαντληθεί σωματικά και ψυχικά, που με τη σειρά του αποτελεί σαφή ένδειξη ότι είχε προηγηθεί πολύωρη αερομαχία (dogfight) με τα τουρκικά μαχητικά. Αυτή τουλάχιστον την άποψη προβάλλει ο βρετανικός Τύπος.
ν

ν

Ο Γιώργος Μπαλταδώρος ήταν έμπειρος χειριστής με πάνω από 1.000 ώρες πτήσης. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ένας πιλότος μαχητικού σε αεροπλανοφόρο θεωρείται έμπειρος και μπορεί να διδάξει άλλους έχοντας 600-700 ώρες πτήσης.
Εκτός αυτού, όταν ένα Mirage 2000-5 επιστρέφει στη βάση του βάζει τον αυτόματο πιλότο. Το ίδιο και όταν πετάει μέσα σε νέφη, καθώς διαθέτει σύστημα αδρανειακής πλοήγησης (INS), σύστημα ILS (instrument landing system), καθώς και τα συστήματα HIS και TACAN που επιτρέπουν στον πιλότο να πετάξει μέσα σε πυκνή νέφωση, ομίχλη ή βροχή και να προσγειωθεί ακόμη κι όταν δεν έχει οπτική επαφή με τον περιβάλλοντα χώρο.
Το αεροσκάφος παραμένει σε οριζόντια θέση ως προς το έδαφος και δεν γέρνει ούτε δεξιά ούτε αριστερά σε σχέση με τον επιμήκη άξονα του σκάφους, ακόμη κι αν ο πιλότος έχει χάσει τον προσανατολισμό του.
Αλίμονο αν τα μαχητικά έπεφταν κάθε φορά που υπάρχουν σύννεφα, ομίχλη ή υγρασία, ιδιαίτερα τα Mirage 2000-5 Mk2 που είναι παντός καιρού.
Επομένως, όλα όσα λέγονται για vertigo και απώλεια προσανατολισμού δεν στέκουν, ιδιαίτερα για έναν πιλότο, όπως ο Γιώργος Μπαλταδώρος, ο οποίος είχε κάνει τη διαδρομή αυτή προς το αεροδρόμιο της Σκύρου δεκάδες φορές με κλειστά μάτια.
ν

ν

Όλες οι ενδείξεις συντείνουν στην κατάρριψη
από τουρκικό μαχητικό

Το πιθανότερο, λοιπόν, είναι ότι υπήρξε αερομαχία με τουρκικά μαχητικά, αφού την προηγούμενη μόλις ημέρα είχαν ξανά παραβιάσει τον εθνικό εναέριο χώρο δύο F-16 πετώντας σε σχηματισμό και 2 μεμονωμένα αεροσκάφη, ένα CN-235 (αεροσκάφος ηλεκτρονικού πολέμου) και ένα ελικόπτερο.
Στο ότι υπήρξε αερομαχία συνηγορούν αφενός η μεγάλη διάρκεια πτήσης των δύο Mirage που έμειναν στον αέρα 45 λεπτά της ώρας και αφετέρου το ότι έφτασαν μέχρι τη Ρόδο. Να σημειωθεί ότι το Mirage έχει αυτονομία 1.480 χλμ. και με εξωτερικές δεξαμενές εμβέλεια 3.300 χλμ.
Ίσως στη διάρκεια της αερομαχίας κάποιος Τούρκος πιλότος, από απειρία ή εκνευρισμό, χτύπησε με πύραυλο το μαχητικό του Γιώργου Μπαλταδώρου εννέα ναυτικά μίλια Β/Α της Σκύρου.
Η άλλη πιθανότητα: επιστρέφοντας τα ελληνικά μαχητικά μετά τη λήξη της αερομαχίας, να δέχτηκαν ύπουλο χτύπημα από πίσω.
Από τώρα και στο εξής οι πιλότοι μας δεν πρέπει να παίρνουν ως δεδομένο ότι οι Τούρκοι έχουν φύγει, αλλά να περιμένουν πισώπλατα αιφνιδιαστικά χτυπήματα.
Ή ακόμη καλύτερα να χτυπάνε πρώτοι.
Ιδιαίτερα τώρα που η Τουρκία ετοιμάζεται να μας επιτεθεί στις αρχές του καλοκαιριού.
Όπως φαίνεται, στο τρίωρο που μεσολάβησε από την πτώση μέχρι την ανάσυρση της σορού του τραγικού πιλότου, η ελληνική και τουρκική πολιτική και στρατιωτική ηγεσία ήρθαν σε επαφή και συμφώνησαν να συγκαλύψουν τα πραγματικά περιστατικά, για να αποφευχθεί μια ενδεχόμενη σύρραξη.
Εξ ου και το τηλεφώνημα του Μπιναλί Γιλντιρίμ για να εκφράσει δήθεν τα συλλυπητήριά του, όπως και τα δημοσιεύματα του τουρκικού Τύπου ότι στην περιοχή δεν υπήρχε κανένα τουρκικό μαχητικό.
ν

Δύο ήρωες. Αριστερά, ο Σμηναγός Κωνσταντίνος Ηλιάκης και δεξιά ο Σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος. Πηγή: Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας
ν

Ουσιαστικά την Πέμπτη 12 Απριλίου είχαμε μια επανάληψη του τραγικού συμβάντος με τον Σμηναγό Κωνσταντίνο Ηλιάκη, το αεροσκάφος του οποίου κατέπεσε κοντά στην Κάρπαθο στις 23 Μαΐου 2006, έπειτα από προσπάθεια αναχαίτισης τουρκικού F-16.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας της Τουρκίας, τον Ηλιάκη κατέρριψε με πύραυλο ο Τούρκος πιλότος του F16, Χαλί Ιμπραήμ.
Και τότε το περιστατικό συγκαλύφθηκε εξαιτίας του γνωστού δόγματος των ελληνικών κυβερνήσεων: «Μην ενοχλείτε και καταγγέλλετε την Τουρκία».
ν

Τούρκος πιλότος: «Πώς έριξα τον Ηλιάκη»

Την Τρίτη 23 Μαΐου 2006 το ραντάρ της Κρήτης έχει εντοπίσει μια τουρκική φρεγάτα, που πλέει στην περιοχή της Καρπάθου και δύο τούρκικα αεροπλάνα F16 RF-4, που κινούνται για την προστασία της φρεγάτας.
Αμέσως από τα Χανιά απογειώνονται δύο F16 για να αναχαιτίσουν τους Τούρκους. Στο ένα από αυτά χειριστής είναι ο σμηναγός Κώστας Ηλιάκης, ο οποίος με κατάλληλους χειρισμούς μπαίνει ανάμεσα στα δύο τουρκικά για να πάρει τα νούμερά τους και να φωτογραφίσει τα όπλα που φέρουν. Εκείνη την στιγμή ο Χαλί Ιμπραήμ με το F16 έρχεται πίσω από τον Ηλιάκη και ο δεύτερος Έλληνας πιλότος έρχεται πίσω από το δεύτερο Τούρκο πιλότο και τον εγκλωβίζει στο ραντάρ των πυραύλων του.
Ακολουθεί η κατάθεση του Χαλί Ιμπραήμ στο υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας:
«Ζήτησα από τον Ηλιάκη να απομακρυνθεί από τον σχηματισμό μας, ενώ με κατάλληλο ελιγμό τον εγκλωβίζω στο δικό μου σύστημα ραντάρ των πυραύλων μου. Ο ένας πιλότος δεν έφυγε∙ συνεννοήθηκα με το συμπολεμιστή μου στο δεύτερο αεροπλάνο και αντιμετώπισα την κατάσταση με εκτόξευση πυραύλου. Ο άλλος Έλληνας πιλότος εξαπέλυσε και αυτός έναν πύραυλο και βρήκε τον συνάδελφό μου χειριστή στο RF-4 στο φτερό και τον κατέρριψε».
Σύμφωνα με το newsbomb.gr (13 Δεκεμβρίου 2010), είναι η πρώτη φορά που αποκαλύπτεται ότι η κατάρριψη του ηρωικού Κώστα Ηλιάκη δεν ήταν ένα ατύχημα στον αέρα, αλλά μια καθαρή επιθετική πολεμική ενέργεια των Τούρκων πιλότων, γεγονός που έχει αποκρυφτεί επιμελώς μέχρι σήμερα.

_______________

* Ο Κώστας Αλεξανδρόπουλος είναι γεωπολιτικός αναλυτής. Άρθρα του έχουν παρουσιαστεί στα περιοδικά «Στρατηγική» και «Πόλεμος & Ιστορία».

 


Translate this post