Τα τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης του Mirage

Κατηγορία Γεωπολιτική

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Youmagazine Newsroom

 

Τι συνέβη τα τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης του Mirage 2000-5 Mk2 και πώς γλίτωσε το δεύτερο μαχητικό.

Σε ένα ζεύγος μαχητικών, ο κυβερνήτης του δεύτερου αεροσκάφους ακολουθεί πάντα τον «Νο 1». Εάν αυτός κάνει ένα λάθος, τότε υπάρχει κίνδυνος να συμπαρασύρει και τον «Νο 2». Image: Supplied

ν

Η ΕΙΔΗΣΗ της συντριβής του Mirage 2000-5 Mk2 με κυβερνήτη τον σμηναγό (Ι) Γιώργο Μπαλταδώρο έπεσε στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας σαν κεραυνός εν αιθρία.
Κάθε ιπτάμενος αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) γνωρίζει πολύ καλά ότι οι κίνδυνοι που υπάρχουν, όταν ένα μαχητικό βρίσκεται στον αέρα, είναι αυξημένοι και όχι πάντα δυνατόν να υπολογιστούν.
Τα τεντωμένα νεύρα των πρώτων ωρών από την πτώση διαδέχθηκαν, αμέσως μετά τον εντοπισμό της σορού του Γιώργου Μπαλταδώρου, η κατήφεια και η θλίψη για τον 34χρονο ιπτάμενο.
Το Mirage του Γ. Μπαλταδώρου ήταν το «νούμερο 1» του ζεύγους που βρισκόταν σε ετοιμότητα στην 135 Σμηναρχία Μάχης στη Σκύρο, και απογειώθηκε λίγο μετά τις 11 το πρωί, ώστε να αναχαιτίσει δύο τουρκικά F-16 που είχαν παραβιάσει τον εθνικό εναέριο χώρο (ΕΕΧ) στην περιοχή μεταξύ Λέσβου και Χίου.
Όταν το ζεύγος των ελληνικών Mirage έφθασε στην περιοχή, τα τουρκικά F-16 βρίσκονταν ήδη σε πορεία επιστροφής στην Τουρκία και ο Μπαλταδώρος έδωσε σήμα BVR (Beyond Visual Range), κάτι που μεταφράζεται σε απόσταση άνω των 20 μιλίων.
Τα δύο τουρκικά έμειναν εντός του ΕΕΧ μεταξύ 11:15 και 11:24, ενώ η αντίστοιχη είσοδος που είχαν κάνει ακόμη δύο F-4 της γείτονος στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο διήρκεσε επίσης λίγα λεπτά (11:24-11:35), γεγονός που σημαίνει ότι πλέον τα ελληνικά Mirage είχαν την άδεια να επιστρέψουν στη Σκύρο, αφού πέταξαν περίπου μέχρι τη Ρόδο.
Όπως αναφέρει το Militaire.gr το δυστύχημα μοιάζει με την τραγωδία του Πηλίου όταν δύο F-16 πηγαίνοντας για προσγείωση σε σχηματισμό, «καρφώθηκαν» στο βουνό. Παραλίγο να γίνει ακριβώς το ίδιο και χθες, καθώς ο κυβερνήτης του δεύτερου Mirage κινδύνεψε να παρασυρθεί από τη μοιραία «βουτιά» του πρώτου.
ν


Πηγή: Καθημερινή
ν

Πώς σώθηκε ο δεύτερος πιλότος

Μπροστά στα δύο μαχητικά, που πετούσαν χαμηλά, καθώς ετοιμάζονταν να προσγειωθούν στη Σκύρο, εμφανίστηκε ένα σύννεφο. Ο καιρός ήταν καλός, αλλά υπήρχε χαμηλή νέφωση που εμπόδιζε την ορατότητα. Με κλίση καθόδου 15 μοιρών και με μεγάλη ταχύτητα τα δύο αεροσκάφη μπήκαν στο σύννεφο που υπήρχε μπροστά τους.
Στο πρώτο χειριστής ο Σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος, με κοντά στις 1.000 ώρες πτήσης. “Κλειδωμένος” πίσω του ο συνάδελφός του με το δεύτερο Mirage 2000-5.
Ο Σμηναγός Μπαλταδώρος ήταν έμπειρος πιλότος. Τι πήγε στραβά σ’ αυτή τη τελευταία φάση της προσγείωσης μέσα στο σύννεφο πιθανόν να το βρουν οι εμπειρογνώμονες της ΠΑ που έχουν αναλάβει τη διερεύνηση της τραγωδίας. Κακός υπολογισμός του μεγέθους της νέφωσης; Λάθος επιλογή να μη χρησιμοποιηθεί ο αυτόματος πιλότος που διαθέτουν τα Mirage 2000; Υπερβολική κούραση από τις πτήσεις και τις πολυήμερες υπηρεσίες; Όλα μαζί και το καθένα ξεχωριστά έχει τη σημασία του και το ρόλο του.
Στις 12:15 ο κυβερνήτης του δεύτερου Mirage ειδοποίησε ότι είδε το αεροσκάφος του Μπαλταδώρου να «βουτάει» απότομα, μόλις 9 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου.
Αστραπιαία, ο κυβερνήτης του δεύτερου Mirage κατάλαβε ότι κάτι δεν πάει καλά και κατέβαλε τεράστια προσπάθεια προκειμένου να μην παρασυρθεί από τη μοιραία «βουτιά» του πρώτου. Εκείνη την ώρα πετούσαν 70 μέτρα πάνω από τη θάλασσα.
Το δεύτερο μαχητικό κατάφερε να επανέλθει σε αυτόνομη πορεία και σταθεροποιήθηκε μόλις 100 μέτρα πάνω από τη θάλασσα.
Ένα κλάσμα δευτερολέπτου αργότερα αν λειτουργούσαν τα αντανακλαστικά του θα θρηνούσαμε και δεύτερο νεκρό.
ν

Τριήμερο πένθος

Σημειώνεται ότι η τελευταία συντριβή αεροσκάφους της ΠΑ που οδήγησε στον θάνατο πλήρωμα, σημειώθηκε προ τετραετίας στην Αλμπαθέτε της Ισπανίας, όταν σκοτώθηκαν οι δύο αξιωματικοί που επέβαιναν σε ένα F-16 το οποίο συμμετείχε σε πολυεθνική άσκηση. Για να τιμηθεί η μνήμη του Γιώργου Μπαλταδώρου, κηρύχθηκε τριήμερο εθνικό πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις.

 


Translate this post